Absolut kastar kläderna i ny kampanj – visar produktion utan något att dölja

Livets Goda 6 Feb, 2018
Whisky och Bourbon Absolut lanserar idag en kampanjfilm som framhåller transparensen i tillverkningen av Sveriges mest exporterade livsmedelsprodukt. I filmen syns medarbetare utan ett plagg på kroppen för att bevisa på att Absolut är "The vodka with nothing to hide".

Filmen kretsar kring Absolut Vodkas hållbara produktion och öppenhet, i synnerhet kring den koldioxidneutrala destilleringen och att vodkan tillverkas i Åhus av lokalt vete och vatten. I filmen medverkar 28 medarbetare utan ett enda plagg på kroppen för att på ett humoristiskt sätt visa att Absolut Vodka inte har något att dölja.

– Våra medarbetare och leverantörer är väldigt stolta över att stå bakom världens femte största spritvarumärke, men kanske framförallt över hur hållbar tillverkningen i Åhus är. Det är därför så många av våra närmsta kollegor ville bidra till inspelningen, säger Absoluts produktionsdirektör Anna Schreil, som själv medverkar i filmen.

Filmen – som anspelar på introduktionsfilmer för nyanställda – tar med tittaren bakom kulisserna i Åhus och visar upp den unika destillationsprocess som utgör grunden för den klassiska vodka som blivit en av Sveriges största exportsuccéer. Nakenheten i filmen är en metafor för företagets transparens kring produktionen - i vanliga fall är medarbetarna givetvis fullt påklädda.

Sätter tonen i hållbarhetsfrågor
Kvalitet och hållbarhet är några av Absoluts ledord, i synnerhet när det gäller den innovativa och koldioxidneutrala destillationsprocessen som ger vodkan sin rena och distinkta smak.

– Vi är väldigt stolta över vodkan vi destillerar här i Åhus. Vi har koll på varenda steg i destillationsprocessen, från frö till flaska, och allt bygger på stolthet och en passion för vad vi gör, säger Anna Schreil.

Absolut har en långsiktig vision om att skapa en hållbar cirkulär källa för tillverkningen. Redan nu arbetar man utifrån målet att inte generera något avfall, endast biprodukter som går att återanvända på ett innovativt sätt.

Filmen "The vodka with nothing to hide" är tänkt att kommunicera Absoluts tro på alla företags skyldighet att sträva efter hållbarhet. Craig Johnson, global marknadsdirektör, förklarar:

– Vi tror på att använda vår röst för att främja förändring och vi är stolta över att ligga i framkant i vår bransch när det gäller hållbarhet och transparens. Det är viktigare än någonsin att berätta för våra kunder att vi inte har något att dölja.

För att se filmen, besökhttps://www.youtube.com/watch?v=02e9klKUN0Y

Cirkeln sluts med nytt besökscenter i sommar
Absolut hållbarhets- och samhällsengagemang sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan vid företagets uppkomst år 1879, hängav sig grundaren LO Smith inte bara till att skapa en bättre vodka utan finkeloljor, utan även till att värdera och respektera sina medarbetare genom att kämpa för deras rösträtt.

Idag är företaget mån om att låta besökare upptäcka LO Smiths arv på egen hand, genom ett besökscenter som slår upp portarna i sommar. Det ger folk chansen att själva uppleva den transparenta produktionen och se att Absolut inte har något att dölja.


Uppdrucket v 7 med Ulrika Karlsson

Vin Fantastiska viner har präglat den gångna veckan, detta är ett…
19 Feb, 2018

Vinverket har öppnat

Vin Stockholms nya vinbar Vinverket har öppnat på Norrtullsgatan 24. Bakom…
19 Feb, 2018

Tommy Myllymäki tar över Stadsparken

Mat och Restaurang Tommy Myllymäki kommer att driva Stadsparken i Katrineholm, tillsammans med…
19 Feb, 2018

Ytterligare en hyllad årgång av Campogivanni Brunello di Montalcino DOCG 2012 lanseras exklusivt

Vin Campogiovanni Brunello di Monalcino DOCG 2012 lanseras fredagen den 2:a…
19 Feb, 2018

Preem lanserar ekologisk äggröra

Mat och Restaurang Preem utökar sitt freshfood-sortiment med en ekologisk äggröra gjord på…
19 Feb, 2018

Formbar vegofärs från Anamma

Mat och Restaurang Nu lanserar Anamma marknadens första veganska formbara färs. En efterlängtad…
19 Feb, 2018

Hernö Gin prisat för världens bästa gin för andra året i rad

Whisky och Bourbon Juryn för World Gin Awards har sagt sitt och hyllar…
16 Feb, 2018

Arla investerar 100 miljoner kronor i den svenska osttillverkningen

Övrigt Under 2018 kommer Arla att investera 100 miljoner kronor i…
16 Feb, 2018

TheFork Festival 15 februari - 31 mars

Mat och Restaurang Idag återvänder det populära restaurangeventet ”TheFork Festival”. Festivalen pågår från…
15 Feb, 2018

Rätta formen lyfter Coca Cola-smaken

Övrigt Aromerna från vindruvor lyfts fram på ett mer eller mindre…
15 Feb, 2018

Nu är skrei-säsongen åter i full gång

Vin Den norska torsken skrei med sin unika märkning är en…
15 Feb, 2018

Fondberg & Co blir We & Wine

Vin Fondberg & Co AB har varit en av de ledande…
15 Feb, 2018

Västerbottensost® deltar i Ostfestivalen

Övrigt Fredag den 16 februari öppnas portarna till årets ostfestival på…
15 Feb, 2018

Blodapelsin och ingefära - andra upplagan av Small Batch lanseras

Övrigt I den andra upplagan av smakkonceptet Small Batch lanserar Swedish…
15 Feb, 2018

Kaffeskola - 10 skillnader mellan arabica och robusta

Övrigt I denna artikeln listar Hugo, Kafferosteriet Koppar, tio skillnader mellan…
15 Feb, 2018

Bre din macka som vanligt - med olivolja

Mat och Restaurang Den 14 februari lanserar Zeta en helt ny produkt för…
14 Feb, 2018

Fuller’s är huvudsponsor på The Bishops Arms brittiska vecka

Whisky och Bourbon Mellan den 12-18 februari pågår den brittiska veckan på The…
14 Feb, 2018

Nu lanseras Systembolagets första ekologiska brandy från Spanien

Whisky och Bourbon Från 1 mars finns Alvisa 10 Brandy Ecológico i Systembolagets…
14 Feb, 2018

Spännande drycker för spelkvällen

Övrigt I och med dagens teknologiska utveckling har spel- och casinosajter…
14 Feb, 2018

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Mat och Restaurang I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av…
14 Feb, 2018
Artikelarkivet