Absolut kastar kläderna i ny kampanj – visar produktion utan något att dölja

Livets Goda 6 Feb, 2018
Whisky och Bourbon Absolut lanserar idag en kampanjfilm som framhåller transparensen i tillverkningen av Sveriges mest exporterade livsmedelsprodukt. I filmen syns medarbetare utan ett plagg på kroppen för att bevisa på att Absolut är "The vodka with nothing to hide".

Filmen kretsar kring Absolut Vodkas hållbara produktion och öppenhet, i synnerhet kring den koldioxidneutrala destilleringen och att vodkan tillverkas i Åhus av lokalt vete och vatten. I filmen medverkar 28 medarbetare utan ett enda plagg på kroppen för att på ett humoristiskt sätt visa att Absolut Vodka inte har något att dölja.

– Våra medarbetare och leverantörer är väldigt stolta över att stå bakom världens femte största spritvarumärke, men kanske framförallt över hur hållbar tillverkningen i Åhus är. Det är därför så många av våra närmsta kollegor ville bidra till inspelningen, säger Absoluts produktionsdirektör Anna Schreil, som själv medverkar i filmen.

Filmen – som anspelar på introduktionsfilmer för nyanställda – tar med tittaren bakom kulisserna i Åhus och visar upp den unika destillationsprocess som utgör grunden för den klassiska vodka som blivit en av Sveriges största exportsuccéer. Nakenheten i filmen är en metafor för företagets transparens kring produktionen - i vanliga fall är medarbetarna givetvis fullt påklädda.

Sätter tonen i hållbarhetsfrågor
Kvalitet och hållbarhet är några av Absoluts ledord, i synnerhet när det gäller den innovativa och koldioxidneutrala destillationsprocessen som ger vodkan sin rena och distinkta smak.

– Vi är väldigt stolta över vodkan vi destillerar här i Åhus. Vi har koll på varenda steg i destillationsprocessen, från frö till flaska, och allt bygger på stolthet och en passion för vad vi gör, säger Anna Schreil.

Absolut har en långsiktig vision om att skapa en hållbar cirkulär källa för tillverkningen. Redan nu arbetar man utifrån målet att inte generera något avfall, endast biprodukter som går att återanvända på ett innovativt sätt.

Filmen "The vodka with nothing to hide" är tänkt att kommunicera Absoluts tro på alla företags skyldighet att sträva efter hållbarhet. Craig Johnson, global marknadsdirektör, förklarar:

– Vi tror på att använda vår röst för att främja förändring och vi är stolta över att ligga i framkant i vår bransch när det gäller hållbarhet och transparens. Det är viktigare än någonsin att berätta för våra kunder att vi inte har något att dölja.

För att se filmen, besökhttps://www.youtube.com/watch?v=02e9klKUN0Y

Cirkeln sluts med nytt besökscenter i sommar
Absolut hållbarhets- och samhällsengagemang sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan vid företagets uppkomst år 1879, hängav sig grundaren LO Smith inte bara till att skapa en bättre vodka utan finkeloljor, utan även till att värdera och respektera sina medarbetare genom att kämpa för deras rösträtt.

Idag är företaget mån om att låta besökare upptäcka LO Smiths arv på egen hand, genom ett besökscenter som slår upp portarna i sommar. Det ger folk chansen att själva uppleva den transparenta produktionen och se att Absolut inte har något att dölja.


Åhus Akvavit smaksätter nya jultraditioner

Whisky och Bourbon Den anrika drycken akvavit är åter på tapeten och i…
20 Nov, 2018

Julkaffe - en ny tradition från Kafferosteriet Koppar

Övrigt - N˚8 Julkaffe höjer julstämningen. Det piggar upp likt julstjärnorna…
20 Nov, 2018

Nu kommer McDelivery till Malmö

Mat och Restaurang Nu lanseras McDelivery i Malmö– vilket gör det möjligt att…
20 Nov, 2018

James Suckling ger 90 poäng till Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon

Vin Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2017 har belönats med hela…
20 Nov, 2018

Nu skapas de Svenska tävlingsrätterna till Bocuse d´Or

Mat och Restaurang En fransk klassiker i modern tappning samt hyllning till tävlingens…
20 Nov, 2018

Ny 92-poängare av Mothers Milk

Vin Ny härlig årgång av storfavoriten Mothers Milk - 100 procent…
20 Nov, 2018

BCA Pop Up Bar Broken Shaker + The Spare Room Los Angeles

Whisky och Bourbon Nordens mest prestigefyllda barutmärkelse, Bartenders' Choice Awards, bjuder i samarbete…
20 Nov, 2018

Lakritsroten öppnar en flaggskeppsbutik mitt i Göteborgs City

Övrigt Den 23 november, Black Friday, öppnar upplevelsebutiken Lakritsroten sin första…
20 Nov, 2018

Sverige ska hämta hem guldet i mat-VM

Whisky och Bourbon De regerande världsmästarna Fazer Culinary Team kommer att representera Sverige…
20 Nov, 2018

Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs planerar att bygga en helt ny produktionsenhet för…
19 Nov, 2018

Dags för Lussebulleläsk!

Övrigt Efter succén med semmelsodan kommer nu en otippad uppföljare i…
19 Nov, 2018

Roku Gin - från Japan till Sverige

Whisky och Bourbon Roku Gin föddes ur visionen om en äkta, japansk premiumgin,…
19 Nov, 2018

Lidl och Fazer i branschunikt samarbete för minskat brödsvinn

Mat och Restaurang Färskt bröd står för en stor del av svinnet i…
19 Nov, 2018

Winefinders vinterlansering

Vin "Missa inte vinterns hetaste viner. Idag släpper vi en massa…
19 Nov, 2018

Lär känna Bonarda – druvan som egentligen är något annat

Vin Regionen Mendoza i Argentina har gjort sig ett namn världen…
19 Nov, 2018

Conaxess Trade är stolta att presentera nytt samarbete med Kavli

Övrigt Svenska Kavli och Conaxess Trade Sweden har tecknat nytt samarbetsavtal.…
19 Nov, 2018

Buustamons Fjällgård återigen på prispallen på Världens största Skidgala

Mat och Restaurang För andra året i rad vann Buustamons Fjällgård pris som…
19 Nov, 2018

Ett julbord i tiden från Middagsfrid

Mat och Restaurang Lite grönare, enklare, trendigare, billigare – och gjorda för att…
19 Nov, 2018

Lansering av Dry Island i dag klockan 10:00

Whisky och Bourbon I dag klockan tio lanseras Dry Island Gin på den…
19 Nov, 2018

Dagens släpp av Ornellaia + kommande från Opus One

Vin Den 6 december tillgängliggörs en mycket begränsad kvantitet från Opus…
16 Nov, 2018
Artikelarkivet