Absolut kastar kläderna i ny kampanj – visar produktion utan något att dölja

Livets Goda 6 Feb, 2018
Whisky och Bourbon Absolut lanserar idag en kampanjfilm som framhåller transparensen i tillverkningen av Sveriges mest exporterade livsmedelsprodukt. I filmen syns medarbetare utan ett plagg på kroppen för att bevisa på att Absolut är "The vodka with nothing to hide".

Filmen kretsar kring Absolut Vodkas hållbara produktion och öppenhet, i synnerhet kring den koldioxidneutrala destilleringen och att vodkan tillverkas i Åhus av lokalt vete och vatten. I filmen medverkar 28 medarbetare utan ett enda plagg på kroppen för att på ett humoristiskt sätt visa att Absolut Vodka inte har något att dölja.

– Våra medarbetare och leverantörer är väldigt stolta över att stå bakom världens femte största spritvarumärke, men kanske framförallt över hur hållbar tillverkningen i Åhus är. Det är därför så många av våra närmsta kollegor ville bidra till inspelningen, säger Absoluts produktionsdirektör Anna Schreil, som själv medverkar i filmen.

Filmen – som anspelar på introduktionsfilmer för nyanställda – tar med tittaren bakom kulisserna i Åhus och visar upp den unika destillationsprocess som utgör grunden för den klassiska vodka som blivit en av Sveriges största exportsuccéer. Nakenheten i filmen är en metafor för företagets transparens kring produktionen - i vanliga fall är medarbetarna givetvis fullt påklädda.

Sätter tonen i hållbarhetsfrågor
Kvalitet och hållbarhet är några av Absoluts ledord, i synnerhet när det gäller den innovativa och koldioxidneutrala destillationsprocessen som ger vodkan sin rena och distinkta smak.

– Vi är väldigt stolta över vodkan vi destillerar här i Åhus. Vi har koll på varenda steg i destillationsprocessen, från frö till flaska, och allt bygger på stolthet och en passion för vad vi gör, säger Anna Schreil.

Absolut har en långsiktig vision om att skapa en hållbar cirkulär källa för tillverkningen. Redan nu arbetar man utifrån målet att inte generera något avfall, endast biprodukter som går att återanvända på ett innovativt sätt.

Filmen "The vodka with nothing to hide" är tänkt att kommunicera Absoluts tro på alla företags skyldighet att sträva efter hållbarhet. Craig Johnson, global marknadsdirektör, förklarar:

– Vi tror på att använda vår röst för att främja förändring och vi är stolta över att ligga i framkant i vår bransch när det gäller hållbarhet och transparens. Det är viktigare än någonsin att berätta för våra kunder att vi inte har något att dölja.

För att se filmen, besökhttps://www.youtube.com/watch?v=02e9klKUN0Y

Cirkeln sluts med nytt besökscenter i sommar
Absolut hållbarhets- och samhällsengagemang sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan vid företagets uppkomst år 1879, hängav sig grundaren LO Smith inte bara till att skapa en bättre vodka utan finkeloljor, utan även till att värdera och respektera sina medarbetare genom att kämpa för deras rösträtt.

Idag är företaget mån om att låta besökare upptäcka LO Smiths arv på egen hand, genom ett besökscenter som slår upp portarna i sommar. Det ger folk chansen att själva uppleva den transparenta produktionen och se att Absolut inte har något att dölja.


Ekologiska växtbaserade drycker från Kung Markatta

Övrigt Nu tar varumärket Kung Markatta steget in bland de växtbaserade…
19 Feb, 2019

SSP tecknar avtal med Spendrups

Whisky och Bourbon Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal…
19 Feb, 2019

Stadhuskällarens souschef vidare i Årets unga kock 2019

Mat och Restaurang Anton Levin, souschef i Stadshuskällarens kök är en av de…
19 Feb, 2019

Blanda proffsiga cocktails hemma - D.E.W. Drinks: tre drinkar med bara tre ingredienser

Whisky och Bourbon Det kan vara svårt att hitta en god cocktail som…
19 Feb, 2019

Nu börjar Coop leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Övrigt I dag överlämnar Volvo den nya el-lastbilen Volvo FL Electric…
19 Feb, 2019

Foursquare – långt ifrån fyrkantig

Whisky och Bourbon Foursquare Distillery ligger på Barbados, denna Västindiens östligaste utpost som…
19 Feb, 2019

Sveriges godaste ostar prisades under Ostfestivalen

Mat och Restaurang För sjätte året i rad arrangerades festivalen som samlar gräddan…
19 Feb, 2019

11% av världens befolkning har inte tillgång till rent vatten

Övrigt De fattigaste i världen går i timmar för att hämta…
19 Feb, 2019

Svegro lanserar nyheten grekisk basilika

Mat och Restaurang Svegro utökar sitt örtsortiment med en ny spännande basilikasort, den…
19 Feb, 2019

Pastan för alla tillfällen

Mat och Restaurang Svenska Dryckesmässor passar här på att inspirera med ett recept…
19 Feb, 2019

Santa Maria slår världsrekord i tortillastapling

Mat och Restaurang Det officiella världsrekordet i tortillastapling ligger på 68,6 centimeter. Men…
19 Feb, 2019

För åttonde året i rad - Innis & Gunn Barrel Aged Irish Whiskey Stout – Kindred Spirits släpps på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den 8 mars släpper skotska craft bryggeriet Innis & Gunn…
19 Feb, 2019

Gammel Dansk i storformat! - Nyhet i Systembolagets beställningssortiment

Whisky och Bourbon Den 14:e Januari 2019 lanseras klassikern Gammel Dansk Bitter Dram…
18 Feb, 2019

Forever Arctic Sea

Övrigt Har du koll på om du får i dig den…
18 Feb, 2019

70-talsfavoriten CAR är tillbaka

Övrigt Den mest sålda läskedrycken på Rigelloflaska under 1970-talet, CAR, gör…
18 Feb, 2019

Ghost släpper Juniper Gin

Whisky och Bourbon När svenska rock-titanerna Ghost tar sig an dryckesvärlden gör de…
18 Feb, 2019

​Nyhet: Löfbergs ICE Coffee Oat

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs utökar sitt sortiment iskaffe med ICE Coffee Oat,…
18 Feb, 2019

Låt den gula etiketten leda vägen

Vin Det lyser gult på Systembolagets Australienhylla. Wolf Blass Yellow Label…
18 Feb, 2019

TOMP tar över skotsk whiskyportfölj och amerikanskt bourbonhus

Vin TOMP Beer Wine & Spirits AB växer just nu snabbt…
15 Feb, 2019

Lansering av Diplomaticó Distillery Collection No3 Pot Still Rum

Whisky och Bourbon Idag lanseras No 3 i Diplomáticos unika kollektion av rom…
15 Feb, 2019
Artikelarkivet