Absolut kastar kläderna i ny kampanj – visar produktion utan något att dölja

Livets Goda 6 Feb, 2018
Whisky och Bourbon Absolut lanserar idag en kampanjfilm som framhåller transparensen i tillverkningen av Sveriges mest exporterade livsmedelsprodukt. I filmen syns medarbetare utan ett plagg på kroppen för att bevisa på att Absolut är "The vodka with nothing to hide".

Filmen kretsar kring Absolut Vodkas hållbara produktion och öppenhet, i synnerhet kring den koldioxidneutrala destilleringen och att vodkan tillverkas i Åhus av lokalt vete och vatten. I filmen medverkar 28 medarbetare utan ett enda plagg på kroppen för att på ett humoristiskt sätt visa att Absolut Vodka inte har något att dölja.

– Våra medarbetare och leverantörer är väldigt stolta över att stå bakom världens femte största spritvarumärke, men kanske framförallt över hur hållbar tillverkningen i Åhus är. Det är därför så många av våra närmsta kollegor ville bidra till inspelningen, säger Absoluts produktionsdirektör Anna Schreil, som själv medverkar i filmen.

Filmen – som anspelar på introduktionsfilmer för nyanställda – tar med tittaren bakom kulisserna i Åhus och visar upp den unika destillationsprocess som utgör grunden för den klassiska vodka som blivit en av Sveriges största exportsuccéer. Nakenheten i filmen är en metafor för företagets transparens kring produktionen - i vanliga fall är medarbetarna givetvis fullt påklädda.

Sätter tonen i hållbarhetsfrågor
Kvalitet och hållbarhet är några av Absoluts ledord, i synnerhet när det gäller den innovativa och koldioxidneutrala destillationsprocessen som ger vodkan sin rena och distinkta smak.

– Vi är väldigt stolta över vodkan vi destillerar här i Åhus. Vi har koll på varenda steg i destillationsprocessen, från frö till flaska, och allt bygger på stolthet och en passion för vad vi gör, säger Anna Schreil.

Absolut har en långsiktig vision om att skapa en hållbar cirkulär källa för tillverkningen. Redan nu arbetar man utifrån målet att inte generera något avfall, endast biprodukter som går att återanvända på ett innovativt sätt.

Filmen "The vodka with nothing to hide" är tänkt att kommunicera Absoluts tro på alla företags skyldighet att sträva efter hållbarhet. Craig Johnson, global marknadsdirektör, förklarar:

– Vi tror på att använda vår röst för att främja förändring och vi är stolta över att ligga i framkant i vår bransch när det gäller hållbarhet och transparens. Det är viktigare än någonsin att berätta för våra kunder att vi inte har något att dölja.

För att se filmen, besökhttps://www.youtube.com/watch?v=02e9klKUN0Y

Cirkeln sluts med nytt besökscenter i sommar
Absolut hållbarhets- och samhällsengagemang sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan vid företagets uppkomst år 1879, hängav sig grundaren LO Smith inte bara till att skapa en bättre vodka utan finkeloljor, utan även till att värdera och respektera sina medarbetare genom att kämpa för deras rösträtt.

Idag är företaget mån om att låta besökare upptäcka LO Smiths arv på egen hand, genom ett besökscenter som slår upp portarna i sommar. Det ger folk chansen att själva uppleva den transparenta produktionen och se att Absolut inte har något att dölja.


Folkkäre Leif GW Persson lanserar ”GW:s röda”

Vin Tegnér Spirits & Wine lanserar det röda vinet "GW:s röda"…
25 May, 2018

Stockholms Bränneri släpper rosa gin

Whisky och Bourbon Den 5 juni, 10:00 släpper Stockholms Bränneri sin första batch…
25 May, 2018

Cantina Baglietti lanserar No. 7 och No. 10 i Sverige

Vin Efter en lång och noggrann process är vinhuset Cantina Baglietti,…
25 May, 2018

Moët & Chandon hyllar tennislegenden Roger Federer

Vin Igår, den 24 maj, lanserade Moët & Chandon en limiterad…
25 May, 2018

General med smak av svenska örter – nytt portionssnus från krögaren Karl Ljung

Whisky och Bourbon I dag lanseras General Gastronomy Series Summer 2018, ett portionssnus…
25 May, 2018

Världens kockar till Smaka på Stockholm

Mat och Restaurang 10 juni kommer kända kockar från hela världen till Smaka…
25 May, 2018

Arla inviger mognadslager i Falköping

Övrigt Tillsammans med Falbygdens Ost öppnar Arla ett mognads och förädlingslager…
24 May, 2018

Napolitansk pizzamarknad på Giro Pizzeria

Mat och Restaurang Lördag den 2 juni firar Giro Pizzeria Italiens nationaldag med…
24 May, 2018

Strålandet årgång av M. Chapoutiers Côtes du Rhône - 2016 Belleruche

Vin Ett toppnamn vet hur en slipsten ska dras och att…
24 May, 2018

Kaos när Kiviks Musteri släppte lös 2 miljoner sommarjobbare

Övrigt Rätt pollinering är en förutsättning för goda skördar från Kiviks…
23 May, 2018

Pontus in the Air är nominerad i ännu en internationell prestigetävling

Mat och Restaurang Pontus in the Air med Brasserie är nominerade i den…
23 May, 2018

Jordbruksverket tar ett helhetsgrepp om hållbar mat

Övrigt Jordbruksverket släpper nu en rapport om hur vi kan producera…
22 May, 2018

Cidraie hedrar sitt franska arv med ny sommarskrud

Whisky och Bourbon I över hundra år har cideräpplena i Normandie plockats för…
22 May, 2018

Inspiration - Proteinrik vaniljkaka med citron

Mat och Restaurang I detta recept inspireras vi av Maria Längfors som för…
22 May, 2018

Coppersmith´s samarbetar med 24 Västerås krogar

Whisky och Bourbon Ett tjugotal restauranger från Västerås gick ihop för att brygga…
22 May, 2018

Prosecco från Montelvini hos Winefinder

Vin Montelvini är en Prosecco i klassisk stil som Winefinders Wineteam…
22 May, 2018

150 ton mindre socker i Axfoods läsk

Övrigt Sockerhalten i Axfoods läsk av märket Premier minskas nu med…
22 May, 2018

Lansering av dessertvin från Brochet - Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015

Vin Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015 lanseras i Systembolagets…
21 May, 2018

Lavazza blir Stureplansgruppens nya kaffeleverantör

Övrigt Den Italienska kaffeleverantören Lavazza har skrivit avtal med Stureplansgruppen och…
21 May, 2018

Lasse Solum ny VD Divine AB

Vin Divine förstärker och hälsar Lasse välkommen som ny VD.
21 May, 2018
Artikelarkivet