Facile punsch skriver svensk dryckeshistoria på Nobelbanketten

Livets Goda 11 Dec, 2017
Whisky och Bourbon På Nobelbanketten den 10 december 2017 serveras Facile Punsch ånyo som en av två avecer som gästerna får välja mellan till kaffet som serveras efter desserten. Detta är åttonde året i rad (och nionde gången totalt) som Facile punsch serveras på Nobelbanketten. - En stor ära, att vi återigen får förtroendet att vara dryckesleverantör till ”festernas fest” och vi tackar Nobelstiftelsen för stödet av punschens kulturarv och till svensk dryckeskultur, säger Hans-Eric Waborg, VD Facile & Co AB

- Facile punsch utgör premiumalternativet på den svenska punschmarknaden. Båda våra punscher, Facile och Trosa punsch, vinner alltmer uppskattning och beröm för sin lägre sötma jämfört med de gamla traditionella punscherna” fortsätter Hans-Eric Waborg att berätta.

Facile Punsch historia
Facile punsch gör sitt allra första framträdande i Spegelsalen på Grand Hotell i Stockholm i oktober 1993. Ca 200 personer deltar på en stor vinprovning och Henrik Facile ges tillfälle att presentera sin nya skapelse, Facile punsch. Till desserten, Grand Hotells klassiska punschglass (smaksatt med Facile punsch) serverades ett glas Facile punsch. Vid pianot satt Povel Ramel och spelade och sjöng bland annat Varför är där ingen is till punschen? Povel Ramel kom att bli en livslång Facile punsch vän, och introducerade även punschen till många i musikbranschen. Efter denna premiär introduceras Facile punsch till Sveriges bättre restauranger och Studentnationer och succén blir snabbt ett faktum.

Den 4 juli 1994 började Facile punsch att säljas på Systembolaget. Det är då den första nya punschen i Sverige sedan 1917 då det svenska alkoholmonopolet infördes. Facile punsch tillverkas de första åren i Danmark men efter produktionsmonopolets avskaffande i samband med Sveriges inträde i EU 1995 kunde produktionen flytta hem till Sverige.

Receptmakare är Henrik Facile och banbrytande var att det för första gången inkluderades en blend av högklassig Jamaicarom i ett punschrecept.

- Batavia-arrak är ju också ett slags rom, i själva verket förfadern till den västerländska rommen. Så vi bara drog ihop far och son i princip, just för att komplettera de olika romkaraktärerna, säger Henrik Facile. Henrik startade projektet år 1992 med att analysera vad som då fanns på marknaden, och tyckte resultatet var nedslående;

- Cederlunds hade lite citrus i sin punsch, Grönstedts mer arrak. Platins använde vin för att mildra sötman, vilket var en väldigt bra idé, och Carlshamn hade egentligen ingen riktigt bra idé alls – förutom flaggorna, säger Henrik Facile. Numera bor Henrik Facile i USA sedan många år, men han har inte släppt intresset för svensk punsch. USA-varianten av Facile, Kronan punsch, kan numera köpas i 22 delstater på den amerikanska kontinenten, www.kronanpunsch.com

Facile punsch
Art.nr 637, 70 cl, 26 %
Pris 249 kr

PUNSCHEN PÅ 1700-TALET
Den svenska punschhistoriken går tillbaka till augusti 1733 då Batavia-arrak från ön Java, Indonesien, kom till Sverige med Ostindiska Kompaniets första fartyg ”Fredricius Rex Suecia”. Batavia-arrak kom att dominera svensk spritimport ända fram till början av 1900-talet. En av de tidigaste nedtecknade recepten på svensk punsch kommer från hushållerskan och kokboksförfattarinnan Kajsa Warg år 1755. Därefter reglerades det i en förordning år 1767 att punsch skall tillverkas på Batavia-arrak. Svensk punsch serverades på krogar och kaffehus, där de klassiska ingredienserna Batavia-arrak, vatten, socker, te och citron blandades till färdig dryck efter beställarens önskemål och dracks rykande varm. Till en början blev punschen en festdryck för de välbärgade i samhället.

PUNSCHEN PÅ 1800-TALET
Under 1800-talet kom drycken att få ett uppsving och handlare i Sverige började tillverka och buteljera punsch för försäljning till den bredare allmänheten. 1845 är ett märkesår i den svenska punschens historia. Då blandade vinfirman J. Cederlund i Stockholm en drickfärdig punsch på butelj. Det var också då man började servera drycken kall, som ett alternativ till den värmande koppen. På några år fullständigt exploderade punschförsäljningen i landet. I senare delen av 1800-talet, då Sverige hade en befolkning om 3,5 miljoner, drack svenskarna årligen totalt ca fem miljoner liter punsch att jämföra med de 123.310 liter punsch Systembolaget sålde under 2016.

Många firmor tog efter Cederlund och saluförde sin egen blandning på flaska. För att hävda sig    i konkurrensen och locka fler köpare på den växande punschmarknaden gav tillverkarna sin punsch slagkraftiga namn och prydde buteljerna med fantasifulla etiketter, bl a;
Jakt punsch, Cykel punsch, Sport punsch för de atletiska, Bellman punsch, Kavalleri punsch, Telefon punsch, Publicist punsch för journalister, Linne punsch, Velociped punsch, Utställnings punsch, Fin punsch för de kungliga, Hushålls punsch för vanligt folk, Vega punsch, Elevator punsch (Katarinahissen), Victoria punsch, Valhalla punsch, och Cirkus punsch.

Bland de ledande punschfirmorna återfanns, förutom J. Cederlund, J.D. Grönstedt och Tegnér & Wilcken i Stockholm, bl a Platin i Göteborg, Faxe i Malmö samt Carlshamns punschfabrik och von Bergen i Karlshamn.

Antalet punschvarumärken växte stort ända fram till det att det svenska alkoholmonopolet infördes 1917. Det statligt ägda Vin & Sprit, som fick monopol på utveckling och kontroll av sprittillverkning, reducerade antalet varumärken till endast fyra stycken.

Svensk punsch är en dryck som av många ses som den givna nationaldrycken. Dess starka förankring i de svenska traditionerna har lämnat kulturhistoriska avtryck, inte minst i de otaliga sånger som tillägnats drycken och som sjungs både hemma vid privata festligheter och av prominenta körer i offentligheten. Punschen kommer ju ofta i slutskedet av en finare middag, och då gärna ihop med den mest kända punschsången;
Punschen kommer,
Punschen kommer,
Ljuv och sval,
Glasen imma,
Röster stimma,
I vår sal,
Skål för glada minnen!
Skål för varje vår!
Inga sorger finnes mer,
När punsch vi får              
(Mel. Änkevalsen ur Glada Änkan)

Även den svenska arkitekturen har påverkats av punschens status. De vackra inglasade verandorna som borgarna och de högre stånden lät bygga på sina hus under 1800-talet och in på 1900-talet kallas för ”punschverandor”. Det var där man drack punsch, kall eller varm, med eller utan gäster. Punschen fick också starkt fäste hos studenter och militären, där den ännu idag serveras vid sammankomster och högtider. Punsch blev även Ordensbrödernas dryck. Ordenssällskapen upplevde nu sin storhetstid i landets alla städer. Par Bricole, grundat av bland andra Carl Michael Bellman, lät t o m punschen spela en särskild roll i sina ritualer.

PUNSCHENS FALL – 1900-TALET
Med 1900-talets inträde blev nykterhetsrörelsen i Sverige radikalare. Först kom varietéförbudet, sedan motboken och slutligen dödstöten mot alla de gamla punschmärkena när tillverkning och försäljning av alkoholhaltiga drycker förstatligades åren 1917 – 1919.

Facile & Co AB i korthet
Facile är leverantör till Systembolaget och deras produkter distribueras av Menigo, Vin & Spritlagret, Svensk Cater och Mårdskog & Lindkvist. Facile har utvecklat och äger varumärkena Imagin gin, Noble Selected rom, Facile punsch, Trosa punsch och Ostindia 1733 arrak.
Facile äger 20 % i engelska bolaget Seriously Vodka Ltd. Bolaget är onoterat och har ca 450 aktieägare, bl a Runa Vodka AB, Investment AB Spiltan, Per Gessle, Marie Fredriksson och Tomas Ledin.
www.facile.e

 


Glenlivet XXV – speciell whisky

Whisky och Bourbon Den 19 januari är The Glenlivet XXV – 25 YO…
18 Jan, 2018

Highland Park introducerar Full Volume

Whisky och Bourbon Highland Park presenterar stolt sitt senaste tillskott i produktportföljen –…
17 Jan, 2018

Portvinslagrad whiskey i exklusivt släpp från irländska Teeling

Whisky och Bourbon Den 16 februari släpps Teeling Brabazon Series 2 Limited Edition…
15 Jan, 2018

För första gången arrangeras La Paulée Nordic i Sverige

Vin Världens främsta event för vinregionen Bourgogne kommer till Sverige i…
11 Jan, 2018
Artikelarkivet