LOUIS XIII och Pharell Williams lanserar låt om 100 år – om den inte hinner förstöras av klimatpåverkan

Livets Goda 14 Nov, 2017
Whisky och Bourbon Den 13 november 2017 lanserade LOUIS XIII Cognac tillsammans med Pharell Williams låten “100 Years - The Song We'll Only Hear If We Care.” Låten kommer att förvaras outgiven i hundra år, och bara släppas om den inte hinner förstöras av klimatpåverkan. Samarbetet föddes ur ett gemensamt engagemang för miljöfrågor, och låten är ett uttryck för förhållandet mellan tid och natur, och människans inverkan på miljön. Eftersom varje karaff LOUIS XIII är livsverken från tidigare generationers källarmästare, måste LOUIS XIII alltid tänka ett sekel framåt.

Forskare bedömer att en stor del av världens yta kan ligga under vatten om hundra år, om havsnivåerna fortsätter att stiga med samma hastighet som nu. För att visa de förödande effekterna av global uppvärmning, spelades Pharrells exklusiva låt in på en skiva tillverkad av lera från Cognacregionen. De kommande hundra åren kommer den att förvaras i en källare hos LOUIS XIII, i ett specialdesignat kassaskåp som förstörs om det hamnar under vatten. Förutsättningen för att låten ska finnas kvar för kommande generationer är alltså att klimathotet minskar.

– Jag älskar att LOUIS XIII tänker ett sekel framåt. Alla borde göra det för planetens skull. Vi har ett gemensamt intresse i att bevara vår natur för framtiden. Varje flaska LOUIS XIII är ett livsverk av män och kvinnor från flera generationer. Det handlar om arv och hur vi för det vidare, säger Pharrell Williams, som sedan länge brinner för miljöfrågor och vikten av att uppmärksamma klimatförändringar.

Låten hade premiär under en privat tillställning i Shanghai, där Pharrell endast framförde den en gång. De hundra specialinbjudna gästerna tilläts inte att dokumentera, och låten förblir alltså en bevarad hemlighet för hundra år framåt. Med evenemanget ville LOUIS XIII och Pharrell inspirera gästerna att engagera sig mot global uppvärmning.

Under 2015 gjorde LOUIS XIII ett liknande samarbete med skådespelaren John Malkovich i projektet “100 Years: The Movie You Will Never See ”, en konstnärlig film som utforskade förhållandet mellan det förflutna, nutiden och framtiden.

– Vi är otroligt stolta över detta innovativa projekt. Natur och tid är kärnan i allt vi gör. Om miljön är ur balans kan inte ens den skickligaste källarmästaren framställa den smak som kännetecknar LOUIS XIII. Den globala uppvärmningen är en av 2000-talets viktigaste frågor. Med låten ”100 Years” hoppas vi kunna inspirera människor runt om i världen att börja agera, säger Ludovic du Plessis, Global Executive Director hos LOUIS XIII.

Efter lanseringen i Shanghai inleder LOUIS XIII Cognac en internationell turné för att rikta ljuset mot och samla in pengar till miljöorganisationer genom välgörenhetsmiddagar. Genom dessa evenemang kommer LOUIS XIII att ge direkt stöd till organisationer som arbetar på lokal nivå för att förhindra klimatförändringar.

- Vårt mål är att inspirera, och att jobba med Pharell Williams i det här projektet kändes väldigt naturligt, eftersom att han inte bara är en av världens mest talangfulla musiker, utan även en av världens starkaste röster i klimatfrågan, särskilt för den yngre generationen, ” säger Ludovic du Plessis, Global Executive Director på LOUIS XIII.

Låten "100 år" av Pharrell Williams kommer att släppas år 2117, men bara #Ifwecare.

– Som företag måste vi göra vårt bästa varje dag för att göra världen till en bättre plats. Men ingen enskild person eller varumärke kan stoppa den globala uppvärmningen på egen hand. Det måste ske genom gemensamma globala åtgärder med människor från hela världen. Det handlar inte om enskilda städer eller länder, utan om framtiden för hela vår planet. Vår oro handlar inte främst om staden Cognac, utan för alla städer runt om i världen, säger Ludovic du Plessis, Global Executive Director för LOUIS XIII.

LOUIS XIII:s miljöarbete
LOUIS XIII grundades 1874 av Paul Emile Rémy Martin och ett resultat av samspelet mellan miljö och människa; naturens balans och hantverket hos generationer av källarmästare. Remy Cointreau-gruppen, inklusive LOUIS XIII, har länge varit engagerad det internationella arbetet för att bekämpa den globala uppvärmningen. Gruppen gick med i FN:s miljöorganisation "Global Compact" för 14 år sedan och har varit medlem i FN:s "Global Compact Advanced" sedan 2014. Koncernen bidrar till de internationella ansträngningarna med sitt 2020 Corporate Social Responsibility-program inom ramen för FN:s miljöprogram. Att vidta åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna är ett av huvudmålen för 2020-programmet, bland annat genom att minska koncernens växthusgaser och koldioxidavtryck. De främsta prioriteringarna i programmet är hållbar vinodling, energieffektivitet, miljövänliga förpackningar, optimering av produktleveranser och skogsbesparing.

 

 


Esperanto tar farväl

Mat och Restaurang Efter totalt 13 år lägger Esperanto tillsammans med sina systerrestauranger…
21 Jun, 2018

Ny rapport: Fattigdom och lidande bakom vår mat

Mat och Restaurang I en livsmedelsindustri som går med miljarder dollar i vinst…
21 Jun, 2018

Sveriges bästa hantverkscider korad

Vin Nu är Sveriges bästa hantverkscider korad. Det är Spritmuseum som…
20 Jun, 2018

Nu är det klart – här är finalisterna i Årets Kock 2018

Mat och Restaurang Under kvalets andra dag har de 16 tävlande genomfört ett…
20 Jun, 2018

Besök Bordeaux i skördetider - Exklusiv vinresa med Winefinder.se

Vin I april genomförde Winefinder sin första Premiumresa någonsin, då en…
20 Jun, 2018

Årets stora Bordeauxprovning - Biljetter släppta

Vin Nu är det snart dags för årets stora händelse för…
20 Jun, 2018

Sverige och Norges skickligaste cocktailskapare är korade - utsedd av The North, The Cooper & The Men of Tain by Glenmorangie

Whisky och Bourbon I söndags, den 17 juni, hölls finalen av The North,…
19 Jun, 2018

2008 Cristal, "min bästa hittills" säger Roederers källarmästare

Vin -Det här året markerar min 30:e skörd hos Roederer, och…
19 Jun, 2018

Dags för Årets Stora Bordeauxprovning 2018

Vin För åttonde året i rad bjuder Winefinder in till Årets…
19 Jun, 2018

VASA Bryggeri börjar med öl; återlanserar det gamla varumärket Sundsvalls Öl

Whisky och Bourbon VASA Bryggeri återlanserar nu det nostalgiframkallande och lokala varumärket Sundsvalls…
18 Jun, 2018

Silver till Sverige i kock-EM

Mat och Restaurang Det blev tre nordiska länder på pallen i Bocuse d’Or…
17 Jun, 2018
Artikelarkivet