Mat.se gör det enklare att handla klimatsmart

Livets Goda 16 Apr, 2018
Mat och Restaurang Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.



Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.

Följ gärna Livets Goda och Whisky & Bourbon på instagram: @livetsgoda_magazine

Stor uppslutning i Sverige för bönderna

Övrigt Sveriges befolkning ställer solidariskt upp för bönderna i den svåra…
13 Jul, 2018

MAX tar världens första klimatpositiva burgare till Way Out West

Mat och Restaurang För tredje året i rad öppnar MAX Burgers upp en…
12 Jul, 2018

Busnel Calvados vald till "World´s best calvados of the year"

Whisky och Bourbon Busnel Calvados fick nu utmärkelsen World’s Best Calvados of the…
12 Jul, 2018

Anton Hyséns vinetikett börjar ta form

Vin Den etikett som Anton Hysén designat tillsammans med Jan Söder…
12 Jul, 2018

Château Mangot i hyllade årgången 2015 hos Winefinder, 93p

Vin I WInefinders lager finns nu detta Bordeauxvin från Saint-Emilion, i…
12 Jul, 2018

Säkra tips för att lyckas med matlagning utomhus i sommar

Övrigt Tillagning av mat utomhus under sommaren är trevligt och lockar…
11 Jul, 2018

Ölen som ska förena världen

Vin Fotbolls-VM är ett av de sportevenemang som attraherar mest uppmärksamhet…
11 Jul, 2018

Två årgångsbyten väntar för Chateau Musar

Vin Under sommaren sker ett årgångsbyte av Chateau Musar för att…
11 Jul, 2018

Absolut Vodka tar över Berns under EuroPride

Whisky och Bourbon Berns blir stans bästa Pride-tillhåll när EuroPride intar Stockholm i…
10 Jul, 2018

För dig som vet vad du inte vill äta

Mat och Restaurang Har du svårt att hitta recept som passar familjens matallergier?…
10 Jul, 2018

Rekordökning av resor till Karibien

Övrigt Tidigare i våras lanserade Stena Line ett nytt koncept på…
10 Jul, 2018

95-poängs riesling från Österrike hos Winefinder

Vin Guldmedaljör i Decanters World Wine Award 2018. Müllers vingård Silberbichl…
10 Jul, 2018

Cider-sorbet är sommarens glasstrend från Carlsberg

Övrigt Sommaren är den tid på året då det äts mest…
10 Jul, 2018

Nyhet - MYTH Sparkling

Vin Den 9 juli lanseras MYTH Sparkling på Systembolaget; ett veganvänligt…
9 Jul, 2018

Ny hälsosam törstsläckare lanseras i Sverige

Övrigt ZERoh! har gjort stor succé hos hälsomedvetna norrmän sedan starten…
9 Jul, 2018

Bengaliska Shanti-restaurangerna går över till biogas

Mat och Restaurang Fler krögare vill minska restaurangernas ekologiska fotavtryck och väljer därför…
9 Jul, 2018

Etablerad krögare nysatsar stort i Nya Hovås

Mat och Restaurang Med hemtrevligt italienska Sorelle blev svägerskorna Maria och Caroline Karlsten…
9 Jul, 2018

Mobilspelet som tar hela familjen ut i naturen

Övrigt Sommarloven är i full fart och semestern närmar sig för…
9 Jul, 2018

Självdiagnoser hinder för svenskarnas hälsovanor

Övrigt En Sifo-undersökning från ViktVäktarna visar att många svenskars hälsovanor kan…
9 Jul, 2018

Ny öl på Systembolaget - Kukkos Helles

Whisky och Bourbon Ölproducenten Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, som 2001 gjorde världens första glutenfria helmaltsöl,…
6 Jul, 2018
Artikelarkivet