Mat.se gör det enklare att handla klimatsmart

Livets Goda 16 Apr, 2018
Mat och Restaurang Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.



Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.

Följ gärna Livets Goda och Whisky & Bourbon på instagram: @livetsgoda_magazine

Nyheter från High Coast Whisky - Origins är påväg

Whisky och Bourbon Just nu är High Coasts nya whiskyserie Origins på väg…
22 Mar, 2019

Fyra godheter från Charles Smith lanseras på Systembolaget idag

Vin Premium Den 22:a mars lanseras inte mindre än fyra viner, dedikerade…
22 Mar, 2019

Nu lanseras ekologisk mat för hundar och katter

Övrigt Den ekologiska mat-trenden når nu också djurmat när det italienska…
22 Mar, 2019

Piccini Memoro med ny kostym

Vin Det italienska rödvinet Piccini Memoro som svenskarna lärt känna under…
22 Mar, 2019

Domaines Paul Mas är bästa franska producenten i Mundus Vini 2019

Vin I vintävlingen Mundus Vini 2019 står vinproducenten Domaines Paul Mas…
21 Mar, 2019

OO Brewing till En Öl & Whiskymässa i Göteborg

Whisky och Bourbon Svenska Dryckesmässor är glada över att ha med sig ett…
21 Mar, 2019

Nyheter från Springbank i april på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den fjärde och femte april lanseras en exklusiv samling buteljer…
21 Mar, 2019

Plantation återlanserar Experience Pack

Whisky och Bourbon Efter hög efterfrågan återlanserar nu topproducenten Plantation Rum sin förpackning…
21 Mar, 2019

Årets Kock lanserar Årets Kockelev och Årets Kockelever

Mat och Restaurang Årets Kock lanserar ungdomstävlingarna Årets Kockelev och Årets Kockelever i…
21 Mar, 2019

Njutningstips till fredagskvällen

Övrigt När arbetsveckan nått sitt slut finns det få saker lika…
20 Mar, 2019

Nytt besöksrekord för Malmö öl- och whiskyfestival – 13 567 besökare drack 20 000 liter öl i helgen

Whisky och Bourbon I helgen arrangerades Malmö öl- och whiskyfestival för sjunde gången.…
20 Mar, 2019

Vårens första mat- och dryckesmässa Malt, Mat & Destillat

Mat och Restaurang Malt, Mat & Destillat är den urbana mötesplatsen för alla…
20 Mar, 2019

Premiär för Kiviks Musteris skånska ciderprovningar på Solnäs Gård

Whisky och Bourbon Kiviks Musteri vill lyfta skånsk cider genom att arrangera ciderprovningar…
20 Mar, 2019

Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 i lager hos Winefinder

Vin Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 har hedrats med hela…
19 Mar, 2019

Kiviks Musteri skippar sugrören i sin senaste satsning

Övrigt Kiviks Musteri lanserar nu en ny apelsinjuice och sin klassiska…
19 Mar, 2019

Kilchoman STR Csk Matured kommer till Sverige

Whisky och Bourbon Kilchoman STR Cask Matured är en ny buteljering från det…
16 Mar, 2019

The Kraken Black Spiced Rum

Whisky och Bourbon Myten om havsmonstret The Kraken ligger till grund för romvarumärket…
18 Mar, 2019

Svenska Kocklandslagets VM-vinnarmeny lanseras på Viking Cinderella

Mat och Restaurang I november 2018 vann Svenska Kocklandslaget VM i Luxemburg med…
18 Mar, 2019

No thyme to waste

Mat och Restaurang Spruckna tomater, lökskal, utgången mjölk och äpplen med fläckar på.…
18 Mar, 2019

Akebono expanderar och nyrekryterar Dan Jay-Olsson

Whisky och Bourbon Nu får Akebono, Sveriges ledande sakeimportör i ledning av Åke…
18 Mar, 2019
Artikelarkivet