Mat.se gör det enklare att handla klimatsmart

Livets Goda 16 Apr, 2018
Mat och Restaurang Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.



Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.

Följ gärna Livets Goda och Whisky & Bourbon på instagram: @livetsgoda_magazine

Weber tar grillning till en ny nivå med nya Pulse-serien – smart teknik som passar innerstadsbalkongen

Övrigt När våren nu äntligen är på väg lanserar Weber sin…
19 Apr, 2018

Imorgon lanseras Fuller’s & Friends Rebirth

Whisky och Bourbon Fuller’s & Friends Rebirth är framtagen tillsammans med bryggeriet Moor…
19 Apr, 2018

Amerikansk burgarkultur och italiensk mattradition möts när Lantmännen Unibake lanserar Italian burger buns

Mat och Restaurang Italiensk matlagning är känd för sin enkelhet och för sina…
19 Apr, 2018

Vårvin från Winefinder - Le Blanc Sec De Suduiraut 2016

Vin Château Suduiraut ligger granne med giganten Château d’Yquem och har…
19 Apr, 2018

BrewDog och svenska Brewski lanserar Manic Mango

Whisky och Bourbon BrewDog och svenska Brewski lanserar Manic Mango BrewDog och Brewski…
19 Apr, 2018

Borgogno Barolo 2013

Vin Nu lanserar importören Wineagency Barolo Classico 2013, från vinhuset Borgogno…
19 Apr, 2018

Arla lanserar Sommarmjölk®-produkter och längre sommarbete

Övrigt 60 procent av den svenska befolkningen vill köpa livsmedel som…
19 Apr, 2018

Sorgin och sommarrecept

Whisky och Bourbon Den 20 april lanseras Sorgin i utvalda butiker på Systembolaget.…
18 Apr, 2018

Åbro investerar i en av Sveriges största solcellsanläggningar

Övrigt Åbro Bryggeri kommer under våren att montera en av Sveriges…
18 Apr, 2018

Klassisk sommarresa på Göta Kanal

Övrigt När solen och värmen åter igen svept in över Sverige…
18 Apr, 2018

Fetzer Vineyards – 50 år av hållbar vinproduktion

Vin 1958 köpte Barney och Kathleen Fetzer en 300 hektar stor…
18 Apr, 2018

Inspiration - Proteinrika choklad & jordnötskakor

Mat och Restaurang I detta recept inspireras vi av Better You som har…
18 Apr, 2018

Sockerskatt nu även införd i Storbritannien

Övrigt Sockerskatt på söta drycker har nu införts även i Storbritannien…
18 Apr, 2018

Bollinger R.D. 2004 – ett unikt vin i liten produktion

Vin Den 20 april är det Sverigepremiär för den nya årgången…
18 Apr, 2018

Skapa din egen personliga hjälpreda i köket

Övrigt Till Kenwoods köksmaskiner finns en uppsjö olika köksmaskinstillbehör vilket ger…
18 Apr, 2018

Ny verksamhetsledare på Svenska Ägg – hon siktar på att Sverige ska ha lika många höns som invånare

Övrigt Marie Lönneskog Hogstadius älskar svensk mat i allmänhet och svenska…
18 Apr, 2018

ICA-handlarna publicerar jubileumsbok - 100 bildberättelser om lokalt entreprenörskap och samhällsengagemang

Övrigt 18 april lanseras jubileumsboken Lokala avvikelser kan förekomma – i…
18 Apr, 2018

Ny rapport - ICA-butikerna bidrar med 54 000 jobb

Övrigt Vid ett frukostseminarie idag, den 18 april, presenterar ICA-handlarnas Förbund…
18 Apr, 2018

We & Wine lanserar Tito Zuccardi, toppblend från argentinska Familia Zuccardi

Vin Vinet Tito Zuccardi är en hyllning av vinmakaren Sebastián Zuccardi…
17 Apr, 2018

Perrier-Jouët släpper Belle Epoque Blanc de Blancs 2006

Vin Nu lanseras Perrier-Jouët Belle Epoque Blanc de Blancs 2006 som…
17 Apr, 2018
Artikelarkivet