Ny whisky visar Balvenies innovativa sida

Whisky och Bourbon Balvenie lanserar en ny exklusiv Speyside-whisky - The Balvenie Peat Week Aged 14 Years (2002 Vintage). Destilleriets första whisky där 100 procent av malten torkats över glödande torv för en rökig karaktär. Tappningen är resultatet av ett flera år långt projekt av Balvenies maltmästare David Stewart och tidigare destillerichefen Ian Millar, numera global varumärkesambassadör på William Grant & Sons.

Som ett av de första destillerierna i Speyside valde Balvenie att experimentera med torv i sin produktion och destillerade en sats whisky som under flera år fick mogna under uppsyn av David Stewart i destilleriet i Dufftown, Skottland. Sedan den här banbrytande perioden har Balvenie en vecka varje år arrangerat Peat Week – ett projekt där destilleriet, för att tillverka nya smaker i sin whiskyproduktion, endast använt sig av malt där rökigheten kommer från den glödande torven. Som ett resultat kan Balvenie idag stoltsera med en ny whiskytappning – The Balvenie Peat Week Aged 14 Years (2002 Vintage). Tappningen är väldigt olik Speyside-områdets vanliga karaktär och är ett permanent tillägg till Balvenies nuvarande utbud.

– Att få möjlighet att experimentera med olika delar inom tillverkning och lagring är något av de mest spännande och viktigaste delarna med mitt jobb. Den nya tappningen av rökig whisky från Balvenie visar destilleriet från ett nytt perspektiv, där vi har jobbat innovativt för att hitta nya smaker som inte har associerats med oss tidigare, samtidigt som vi håller hårt i destilleriets historia som våra kunder älskar, säger maltmästare David Stewart.

The Balvenie Peat Week Aged 14 Years (2002 Vintage)
The Balvenie Peat Week (2002 Vintage) är tillverkad utan kylfiltrering och innehåller 48,3 procent alkohol. Tappningen kommer exklusivt lanseras i USA, Storbritannien, Danmark och Sverige.

Nr 40069-01 The Balvenie Peat Week (2002 Vintage) säljs på Systembolaget från och med 6 oktober 2017.
Pris: 799 kronor.


Kommentera