O’Learys får nytt utseende – som en del av ny varumärkesstrategi

Livets Goda 7 Dec, 2017
Mat och Restaurang Nu uppdaterar restaurang- och sportbarskedjan O’Learys sin grafiska profil, vilket blir det första steget i en varumärkesförflyttning. Den nya, mer avskalade designen ska bidra till att föryngra intrycket av restaurang- och sportbarskedjan. Samtidigt görs en stor satsning för att ta sportupplevelsen till nästa nivå. Bakom den nya grafiska identiteten står designbyrån Neumeister.

O’Learys uppdatering av den grafiska profilen går hand i hand med en förnyelse av varumärket. Den nya designen tar avstamp i sportkulturen i Boston, och både logotyp och typografi härstammar från amerikanska sportlag – den gröna färgen är inspirerad av baseballarenan Fenway Park i Boston och den gula är adderad som identitetsbyggande kontrastfärg med kopplingar till hockeylaget Boston Bruins. Neumeister är byrån som hjälpt O’Learys med den nya visuella identiteten.

- Boston är, precis som O’Learys, sporttokigt och det vi ville ta fasta på och utveckla en fartfylld och engagerande identitet, mer inspirerad av sportlag och sportmärken än andra restauranger, säger Peter Neumeister, VD och grundare på Neumeister. Sporten och det amerikanska arvet finns med i alla led, från typsnitt till visitkort.

En stor del av den strategiska varumärkesförflyttningen innebär ett utökat fokus på att maximera sportupplevelsen och att erbjuda ett större utbud av sporter, stora som små, även om de publikkära sporterna fotboll och ishockey fortfarande kommer att vara viktiga inslag.

- Sporten är vårt DNA, så det känns därför helt naturligt att vi framåt fokuserar på hur vi kan skapa och ge våra gäster en sportupplevelse med extra allt, med en helt unik stämning och känsla. Vi kommer jobba mycket med själva upplevelsen, men också utbilda i sport och bredda utbudet av sporter för att locka nya målgrupper, säger Lars Höglin, Brand Manager på O’Learys.

Målsättningen med uppdateringen av både grafisk profil och varumärke är tydliga göra positionering som ett energifyllt och lekfullt varumärke, och samtidigt befästa positionen som ett internationellt ledande sportbar och restaurang.

- Vi har ett unikt, genuint koncept att ta vara på men det behövdes en uppdatering för att säkerställa att vi är relevanta både, idag och i framtiden. Vår nya identitet förtydligar vår sportassociation och tar oss närmare sporten – både med det nya uttrycket och i utbudet av sport på restaurangerna Samtidigt kan vi hylla vårt arv med både färger och typsnitt som är väldigt inspirerade av Boston och dess arenor och lag, säger Jacob Anderson, marknadschef på O’Learys.

Utrullningen av den nya grafiska identiteten kommer att ske gradvis med start i december och spänner successivt över alla kontaktytor inklusive restaurangernas exteriör och interiör.


Lansering av dessertvin från Brochet - Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015

Vin Brochet Quarts de Chaume Grand Cru 2015 lanseras i Systembolagets…
21 May, 2018

Lavazza blir Stureplansgruppens nya kaffeleverantör

Övrigt Den Italienska kaffeleverantören Lavazza har skrivit avtal med Stureplansgruppen och…
21 May, 2018

Lasse Solum ny VD Divine AB

Vin Divine förstärker och hälsar Lasse välkommen som ny VD.
21 May, 2018

Kullabergs Vingård satsar mot framtiden med nytt namn och nya investeringar

Vin Kullabergs Vingård är det nya namnet på den storsatsande vingården…
21 May, 2018

Roséviner från Arvid Nordquist

Vin Inför sommarsäsongen tipsar importören Arvid Nordquist om fyra roséviner som…
21 May, 2018

Subway anserar ett nytt veganskt alternativ

Mat och Restaurang Trenden med vegansk och vegetarisk mat har växt sig allt…
21 May, 2018

Bordeaux från toppåret 2015 hos Winefinder - Chateau La Brande

Vin I lager hos Winefinder finner man blanda annat nu Chateau…
18 May, 2018

Nordic Spritis - Ny webbutik som lanserar O.P. Anderson och Blossa på den tyska marknaden

Whisky och Bourbon Nu lanseras Nordic Spirits – en ny webbutik –som öppnar…
18 May, 2018

Mulderbosch Rosé i mäktig magnumflaska

Vin Nyligen landade Mulderbosch Rosé på flaska och box i ny…
17 May, 2018

Äkta italiensk gelato till Sverige

Övrigt Direkt från den ekologiska farmen Mura Mura i Italien kommer…
17 May, 2018

Swedish Craft Spirits - på Systembolaget den 18 maj

Whisky och Bourbon Spirits of Passion lanserar nu Swedish Craft Spirits – en…
17 May, 2018

Nytt poddavsnitt med Christian Eiroa

Whisky och Bourbon Vår ambassadör i cigarrvärlden, Brobergs, välkomnar i podden denna gång…
17 May, 2018

Nordiska bär sätter smak på årets sommarlakrits från Lakrids by Johan Bülow

Övrigt Årets sommarkollektion BÆRRIES från Lakrids by Johan Bülow har fått…
17 May, 2018

Fira World Whisky Day på lördag- Så gör du Sebastien Boudets smakrika whiskysmör

Whisky och Bourbon På lördag den 19 maj firas World Whisky Day. Varför…
17 May, 2018

Ny undersökning från IQ – så påverkas vi av andras drickande

Övrigt I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje…
17 May, 2018

95-poängare från Riojamästaren Telmo Rodriguez i lager hos Winefinder

Vin Kritikerfavorit från Rioja med höga poäng finns nu i sortimentyet…
17 May, 2018

Gentleman's Collection Shiraz – åter på Australienhyllan

Vin Sedan lanseringen i december har Gentleman’s Collection Shiraz snabbt blivit…
17 May, 2018

Exklusiv lansering av en Palo Cortado Almacenista Cayetano del Pino y Cía från Bodegas Lustau den 8:e juni

Whisky och Bourbon Fredag den 8:e juni lanseras en Palo Cortado Almacenista Cayetano…
16 May, 2018

Brämhults redo för festivalsommar med två nya lemonader

Övrigt Sommaren närmar sig med stormsteg och Brämhults är i full…
16 May, 2018

Ny begränsad upplaga från Göteborgs Rapé – med smak av svenska bär

Övrigt I dag lanserar Swedish Match Göteborgs Rapé Limited Edition 2018,…
16 May, 2018
Artikelarkivet