O’Learys får nytt utseende – som en del av ny varumärkesstrategi

Livets Goda 7 Dec, 2017
Mat och Restaurang Nu uppdaterar restaurang- och sportbarskedjan O’Learys sin grafiska profil, vilket blir det första steget i en varumärkesförflyttning. Den nya, mer avskalade designen ska bidra till att föryngra intrycket av restaurang- och sportbarskedjan. Samtidigt görs en stor satsning för att ta sportupplevelsen till nästa nivå. Bakom den nya grafiska identiteten står designbyrån Neumeister.

O’Learys uppdatering av den grafiska profilen går hand i hand med en förnyelse av varumärket. Den nya designen tar avstamp i sportkulturen i Boston, och både logotyp och typografi härstammar från amerikanska sportlag – den gröna färgen är inspirerad av baseballarenan Fenway Park i Boston och den gula är adderad som identitetsbyggande kontrastfärg med kopplingar till hockeylaget Boston Bruins. Neumeister är byrån som hjälpt O’Learys med den nya visuella identiteten.

- Boston är, precis som O’Learys, sporttokigt och det vi ville ta fasta på och utveckla en fartfylld och engagerande identitet, mer inspirerad av sportlag och sportmärken än andra restauranger, säger Peter Neumeister, VD och grundare på Neumeister. Sporten och det amerikanska arvet finns med i alla led, från typsnitt till visitkort.

En stor del av den strategiska varumärkesförflyttningen innebär ett utökat fokus på att maximera sportupplevelsen och att erbjuda ett större utbud av sporter, stora som små, även om de publikkära sporterna fotboll och ishockey fortfarande kommer att vara viktiga inslag.

- Sporten är vårt DNA, så det känns därför helt naturligt att vi framåt fokuserar på hur vi kan skapa och ge våra gäster en sportupplevelse med extra allt, med en helt unik stämning och känsla. Vi kommer jobba mycket med själva upplevelsen, men också utbilda i sport och bredda utbudet av sporter för att locka nya målgrupper, säger Lars Höglin, Brand Manager på O’Learys.

Målsättningen med uppdateringen av både grafisk profil och varumärke är tydliga göra positionering som ett energifyllt och lekfullt varumärke, och samtidigt befästa positionen som ett internationellt ledande sportbar och restaurang.

- Vi har ett unikt, genuint koncept att ta vara på men det behövdes en uppdatering för att säkerställa att vi är relevanta både, idag och i framtiden. Vår nya identitet förtydligar vår sportassociation och tar oss närmare sporten – både med det nya uttrycket och i utbudet av sport på restaurangerna Samtidigt kan vi hylla vårt arv med både färger och typsnitt som är väldigt inspirerade av Boston och dess arenor och lag, säger Jacob Anderson, marknadschef på O’Learys.

Utrullningen av den nya grafiska identiteten kommer att ske gradvis med start i december och spänner successivt över alla kontaktytor inklusive restaurangernas exteriör och interiör.


Uppdrucket v 7 med Ulrika Karlsson

Vin Fantastiska viner har präglat den gångna veckan, detta är ett…
19 Feb, 2018

Vinverket har öppnat

Vin Stockholms nya vinbar Vinverket har öppnat på Norrtullsgatan 24. Bakom…
19 Feb, 2018

Tommy Myllymäki tar över Stadsparken

Mat och Restaurang Tommy Myllymäki kommer att driva Stadsparken i Katrineholm, tillsammans med…
19 Feb, 2018

Ytterligare en hyllad årgång av Campogivanni Brunello di Montalcino DOCG 2012 lanseras exklusivt

Vin Campogiovanni Brunello di Monalcino DOCG 2012 lanseras fredagen den 2:a…
19 Feb, 2018

Preem lanserar ekologisk äggröra

Mat och Restaurang Preem utökar sitt freshfood-sortiment med en ekologisk äggröra gjord på…
19 Feb, 2018

Formbar vegofärs från Anamma

Mat och Restaurang Nu lanserar Anamma marknadens första veganska formbara färs. En efterlängtad…
19 Feb, 2018

Hernö Gin prisat för världens bästa gin för andra året i rad

Whisky och Bourbon Juryn för World Gin Awards har sagt sitt och hyllar…
16 Feb, 2018

Arla investerar 100 miljoner kronor i den svenska osttillverkningen

Övrigt Under 2018 kommer Arla att investera 100 miljoner kronor i…
16 Feb, 2018

TheFork Festival 15 februari - 31 mars

Mat och Restaurang Idag återvänder det populära restaurangeventet ”TheFork Festival”. Festivalen pågår från…
15 Feb, 2018

Rätta formen lyfter Coca Cola-smaken

Övrigt Aromerna från vindruvor lyfts fram på ett mer eller mindre…
15 Feb, 2018

Nu är skrei-säsongen åter i full gång

Vin Den norska torsken skrei med sin unika märkning är en…
15 Feb, 2018

Fondberg & Co blir We & Wine

Vin Fondberg & Co AB har varit en av de ledande…
15 Feb, 2018

Västerbottensost® deltar i Ostfestivalen

Övrigt Fredag den 16 februari öppnas portarna till årets ostfestival på…
15 Feb, 2018

Blodapelsin och ingefära - andra upplagan av Small Batch lanseras

Övrigt I den andra upplagan av smakkonceptet Small Batch lanserar Swedish…
15 Feb, 2018

Kaffeskola - 10 skillnader mellan arabica och robusta

Övrigt I denna artikeln listar Hugo, Kafferosteriet Koppar, tio skillnader mellan…
15 Feb, 2018

Bre din macka som vanligt - med olivolja

Mat och Restaurang Den 14 februari lanserar Zeta en helt ny produkt för…
14 Feb, 2018

Fuller’s är huvudsponsor på The Bishops Arms brittiska vecka

Whisky och Bourbon Mellan den 12-18 februari pågår den brittiska veckan på The…
14 Feb, 2018

Nu lanseras Systembolagets första ekologiska brandy från Spanien

Whisky och Bourbon Från 1 mars finns Alvisa 10 Brandy Ecológico i Systembolagets…
14 Feb, 2018

Spännande drycker för spelkvällen

Övrigt I och med dagens teknologiska utveckling har spel- och casinosajter…
14 Feb, 2018

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Mat och Restaurang I ett nytt samarbete tillsammans med hamburgerrestaurangen KÄK, grundat av…
14 Feb, 2018
Artikelarkivet