O’Learys får nytt utseende – som en del av ny varumärkesstrategi

Livets Goda 7 Dec, 2017
Mat och Restaurang Nu uppdaterar restaurang- och sportbarskedjan O’Learys sin grafiska profil, vilket blir det första steget i en varumärkesförflyttning. Den nya, mer avskalade designen ska bidra till att föryngra intrycket av restaurang- och sportbarskedjan. Samtidigt görs en stor satsning för att ta sportupplevelsen till nästa nivå. Bakom den nya grafiska identiteten står designbyrån Neumeister.

O’Learys uppdatering av den grafiska profilen går hand i hand med en förnyelse av varumärket. Den nya designen tar avstamp i sportkulturen i Boston, och både logotyp och typografi härstammar från amerikanska sportlag – den gröna färgen är inspirerad av baseballarenan Fenway Park i Boston och den gula är adderad som identitetsbyggande kontrastfärg med kopplingar till hockeylaget Boston Bruins. Neumeister är byrån som hjälpt O’Learys med den nya visuella identiteten.

- Boston är, precis som O’Learys, sporttokigt och det vi ville ta fasta på och utveckla en fartfylld och engagerande identitet, mer inspirerad av sportlag och sportmärken än andra restauranger, säger Peter Neumeister, VD och grundare på Neumeister. Sporten och det amerikanska arvet finns med i alla led, från typsnitt till visitkort.

En stor del av den strategiska varumärkesförflyttningen innebär ett utökat fokus på att maximera sportupplevelsen och att erbjuda ett större utbud av sporter, stora som små, även om de publikkära sporterna fotboll och ishockey fortfarande kommer att vara viktiga inslag.

- Sporten är vårt DNA, så det känns därför helt naturligt att vi framåt fokuserar på hur vi kan skapa och ge våra gäster en sportupplevelse med extra allt, med en helt unik stämning och känsla. Vi kommer jobba mycket med själva upplevelsen, men också utbilda i sport och bredda utbudet av sporter för att locka nya målgrupper, säger Lars Höglin, Brand Manager på O’Learys.

Målsättningen med uppdateringen av både grafisk profil och varumärke är tydliga göra positionering som ett energifyllt och lekfullt varumärke, och samtidigt befästa positionen som ett internationellt ledande sportbar och restaurang.

- Vi har ett unikt, genuint koncept att ta vara på men det behövdes en uppdatering för att säkerställa att vi är relevanta både, idag och i framtiden. Vår nya identitet förtydligar vår sportassociation och tar oss närmare sporten – både med det nya uttrycket och i utbudet av sport på restaurangerna Samtidigt kan vi hylla vårt arv med både färger och typsnitt som är väldigt inspirerade av Boston och dess arenor och lag, säger Jacob Anderson, marknadschef på O’Learys.

Utrullningen av den nya grafiska identiteten kommer att ske gradvis med start i december och spänner successivt över alla kontaktytor inklusive restaurangernas exteriör och interiör.


McVegan först ut när McDonald’s väljer vegoburgare från Anamma

Mat och Restaurang McDonald’s Food Team har tillsammans med Anamma, ett varumärke inom…
12 Dec, 2017

Lagom till jul öppnar Baileys Treat Factory upp dörrarna - nu släpps biljetterna

Övrigt Nu till helgen öppnar Baileys Treat Factory - en julgodisfabrik…
12 Dec, 2017

Astar och Scandic inleder ett samarbete för att råda bot på kockbristen

Mat och Restaurang Tillsammans med Arbetsförmedlingen startas en ny gemensam arbetsmarknadsutbildning där målet…
12 Dec, 2017

Hemköp klimatkompenserar hemleveranser

Mat och Restaurang Som första svenska dagligvaruaktör klimatkompenserar nu Hemköp sina leveranser från…
12 Dec, 2017

Varför servera franska viner till Nobelmiddagens svenska smaker?

Mat och Restaurang Nobelbanketten på Stadshuset i Stockholm är Sveriges främsta gastronomiska skyltfönster…
11 Dec, 2017

Napolitansk pizza är kulturarv

Mat och Restaurang Nu står det klart; konsten att baka napolitansk pizza är…
11 Dec, 2017

Scans julskinkor hamnar på första- och andraplats i Aftonbladets årliga julskinketest

Mat och Restaurang Bland totalt 18 testade julskinkor är Scan Gourmet Julskinka den…
11 Dec, 2017

Ny restaurang med livescen på Dramaten

Mat och Restaurang I Dramatens gamla biljettkontor öppnar fredagen den 15 december Dramatenbaren.…
11 Dec, 2017

Coop erbjuder svenskt kvalitetskött från Ölanda Säteri

Mat och Restaurang Svenska konsumenter väljer gärna svenskt kött. Nu kommer Coop tillsammans…
11 Dec, 2017

Så satsar Clarion Hotel och Marcus Samuelsson på sin restaurangpersonal

Mat och Restaurang Clarion Hotel och By Marcus Samuelsson™ stärker sin position som…
11 Dec, 2017

Taittinger Brut Réserve blev årets utvalda champagne till Nobelbanketten

Vin Det anrika champagnehuset Taittinger tilldelades den stora äran att förse…
11 Dec, 2017

Plantation 20th Anniversary XO

Whisky och Bourbon När Alexandre Gabriel som 22-åring började arbeta med en av…
8 Dec, 2017

Bangkoks Michelinguide lyfter Thailands turism

Mat och Restaurang Bangkoks mat- och dryckesscen är välkänd, och i går fick…
8 Dec, 2017

Inga idéer för helgens matlagning? - Låt dig inspireras av Livets Godas egengjorda recept

Mat och Restaurang Ibland går man tom på idéer när det gäller matlagning…
30 Nov, 2017

Don Melchor 2015 - "En av de bästa årgångarna i mitt liv"

Vin Från och med den 5 december finns 15 lådor á…
8 Dec, 2017

Glenmorangies innovativa arbete belönas med tre hållbarhetsutmärkelser

Whisky och Bourbon Under november belönades Glenmorangie trefaldigt för sitt initiativ och engagemang…
8 Dec, 2017

Sayan Isaksson smygöppnar nytt kök i Teatern

Mat och Restaurang Idag öppnar ett nytt kök i Teatern i Ringen centrum.…
8 Dec, 2017

Världspremiären för Bollinger La Grande Année Rosé 2007 sker i Sverige

Vin Som första land i världen sker lanseringen av Bollinger La…
8 Dec, 2017

Mikrobryggeri skapar unika möjligheter

Whisky och Bourbon Snart är det klart för den första ölbrygden i mikrobryggeriet,…
7 Dec, 2017

O’Learys får nytt utseende – som en del av ny varumärkesstrategi

Mat och Restaurang Nu uppdaterar restaurang- och sportbarskedjan O’Learys sin grafiska profil, vilket…
7 Dec, 2017
Artikelarkivet