O’Learys får nytt utseende – som en del av ny varumärkesstrategi

Livets Goda 7 Dec, 2017
Mat och Restaurang Nu uppdaterar restaurang- och sportbarskedjan O’Learys sin grafiska profil, vilket blir det första steget i en varumärkesförflyttning. Den nya, mer avskalade designen ska bidra till att föryngra intrycket av restaurang- och sportbarskedjan. Samtidigt görs en stor satsning för att ta sportupplevelsen till nästa nivå. Bakom den nya grafiska identiteten står designbyrån Neumeister.

O’Learys uppdatering av den grafiska profilen går hand i hand med en förnyelse av varumärket. Den nya designen tar avstamp i sportkulturen i Boston, och både logotyp och typografi härstammar från amerikanska sportlag – den gröna färgen är inspirerad av baseballarenan Fenway Park i Boston och den gula är adderad som identitetsbyggande kontrastfärg med kopplingar till hockeylaget Boston Bruins. Neumeister är byrån som hjälpt O’Learys med den nya visuella identiteten.

- Boston är, precis som O’Learys, sporttokigt och det vi ville ta fasta på och utveckla en fartfylld och engagerande identitet, mer inspirerad av sportlag och sportmärken än andra restauranger, säger Peter Neumeister, VD och grundare på Neumeister. Sporten och det amerikanska arvet finns med i alla led, från typsnitt till visitkort.

En stor del av den strategiska varumärkesförflyttningen innebär ett utökat fokus på att maximera sportupplevelsen och att erbjuda ett större utbud av sporter, stora som små, även om de publikkära sporterna fotboll och ishockey fortfarande kommer att vara viktiga inslag.

- Sporten är vårt DNA, så det känns därför helt naturligt att vi framåt fokuserar på hur vi kan skapa och ge våra gäster en sportupplevelse med extra allt, med en helt unik stämning och känsla. Vi kommer jobba mycket med själva upplevelsen, men också utbilda i sport och bredda utbudet av sporter för att locka nya målgrupper, säger Lars Höglin, Brand Manager på O’Learys.

Målsättningen med uppdateringen av både grafisk profil och varumärke är tydliga göra positionering som ett energifyllt och lekfullt varumärke, och samtidigt befästa positionen som ett internationellt ledande sportbar och restaurang.

- Vi har ett unikt, genuint koncept att ta vara på men det behövdes en uppdatering för att säkerställa att vi är relevanta både, idag och i framtiden. Vår nya identitet förtydligar vår sportassociation och tar oss närmare sporten – både med det nya uttrycket och i utbudet av sport på restaurangerna Samtidigt kan vi hylla vårt arv med både färger och typsnitt som är väldigt inspirerade av Boston och dess arenor och lag, säger Jacob Anderson, marknadschef på O’Learys.

Utrullningen av den nya grafiska identiteten kommer att ske gradvis med start i december och spänner successivt över alla kontaktytor inklusive restaurangernas exteriör och interiör.


Åhus Akvavit smaksätter nya jultraditioner

Whisky och Bourbon Den anrika drycken akvavit är åter på tapeten och i…
20 Nov, 2018

Julkaffe - en ny tradition från Kafferosteriet Koppar

Övrigt - N˚8 Julkaffe höjer julstämningen. Det piggar upp likt julstjärnorna…
20 Nov, 2018

Nu kommer McDelivery till Malmö

Mat och Restaurang Nu lanseras McDelivery i Malmö– vilket gör det möjligt att…
20 Nov, 2018

James Suckling ger 90 poäng till Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon

Vin Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2017 har belönats med hela…
20 Nov, 2018

Nu skapas de Svenska tävlingsrätterna till Bocuse d´Or

Mat och Restaurang En fransk klassiker i modern tappning samt hyllning till tävlingens…
20 Nov, 2018

Ny 92-poängare av Mothers Milk

Vin Ny härlig årgång av storfavoriten Mothers Milk - 100 procent…
20 Nov, 2018

BCA Pop Up Bar Broken Shaker + The Spare Room Los Angeles

Whisky och Bourbon Nordens mest prestigefyllda barutmärkelse, Bartenders' Choice Awards, bjuder i samarbete…
20 Nov, 2018

Lakritsroten öppnar en flaggskeppsbutik mitt i Göteborgs City

Övrigt Den 23 november, Black Friday, öppnar upplevelsebutiken Lakritsroten sin första…
20 Nov, 2018

Sverige ska hämta hem guldet i mat-VM

Whisky och Bourbon De regerande världsmästarna Fazer Culinary Team kommer att representera Sverige…
20 Nov, 2018

Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs planerar att bygga en helt ny produktionsenhet för…
19 Nov, 2018

Dags för Lussebulleläsk!

Övrigt Efter succén med semmelsodan kommer nu en otippad uppföljare i…
19 Nov, 2018

Roku Gin - från Japan till Sverige

Whisky och Bourbon Roku Gin föddes ur visionen om en äkta, japansk premiumgin,…
19 Nov, 2018

Lidl och Fazer i branschunikt samarbete för minskat brödsvinn

Mat och Restaurang Färskt bröd står för en stor del av svinnet i…
19 Nov, 2018

Winefinders vinterlansering

Vin "Missa inte vinterns hetaste viner. Idag släpper vi en massa…
19 Nov, 2018

Lär känna Bonarda – druvan som egentligen är något annat

Vin Regionen Mendoza i Argentina har gjort sig ett namn världen…
19 Nov, 2018

Conaxess Trade är stolta att presentera nytt samarbete med Kavli

Övrigt Svenska Kavli och Conaxess Trade Sweden har tecknat nytt samarbetsavtal.…
19 Nov, 2018

Buustamons Fjällgård återigen på prispallen på Världens största Skidgala

Mat och Restaurang För andra året i rad vann Buustamons Fjällgård pris som…
19 Nov, 2018

Ett julbord i tiden från Middagsfrid

Mat och Restaurang Lite grönare, enklare, trendigare, billigare – och gjorda för att…
19 Nov, 2018

Lansering av Dry Island i dag klockan 10:00

Whisky och Bourbon I dag klockan tio lanseras Dry Island Gin på den…
19 Nov, 2018

Dagens släpp av Ornellaia + kommande från Opus One

Vin Den 6 december tillgängliggörs en mycket begränsad kvantitet från Opus…
16 Nov, 2018
Artikelarkivet