O’Learys får nytt utseende – som en del av ny varumärkesstrategi

Livets Goda 7 Dec, 2017
Mat och Restaurang Nu uppdaterar restaurang- och sportbarskedjan O’Learys sin grafiska profil, vilket blir det första steget i en varumärkesförflyttning. Den nya, mer avskalade designen ska bidra till att föryngra intrycket av restaurang- och sportbarskedjan. Samtidigt görs en stor satsning för att ta sportupplevelsen till nästa nivå. Bakom den nya grafiska identiteten står designbyrån Neumeister.

O’Learys uppdatering av den grafiska profilen går hand i hand med en förnyelse av varumärket. Den nya designen tar avstamp i sportkulturen i Boston, och både logotyp och typografi härstammar från amerikanska sportlag – den gröna färgen är inspirerad av baseballarenan Fenway Park i Boston och den gula är adderad som identitetsbyggande kontrastfärg med kopplingar till hockeylaget Boston Bruins. Neumeister är byrån som hjälpt O’Learys med den nya visuella identiteten.

- Boston är, precis som O’Learys, sporttokigt och det vi ville ta fasta på och utveckla en fartfylld och engagerande identitet, mer inspirerad av sportlag och sportmärken än andra restauranger, säger Peter Neumeister, VD och grundare på Neumeister. Sporten och det amerikanska arvet finns med i alla led, från typsnitt till visitkort.

En stor del av den strategiska varumärkesförflyttningen innebär ett utökat fokus på att maximera sportupplevelsen och att erbjuda ett större utbud av sporter, stora som små, även om de publikkära sporterna fotboll och ishockey fortfarande kommer att vara viktiga inslag.

- Sporten är vårt DNA, så det känns därför helt naturligt att vi framåt fokuserar på hur vi kan skapa och ge våra gäster en sportupplevelse med extra allt, med en helt unik stämning och känsla. Vi kommer jobba mycket med själva upplevelsen, men också utbilda i sport och bredda utbudet av sporter för att locka nya målgrupper, säger Lars Höglin, Brand Manager på O’Learys.

Målsättningen med uppdateringen av både grafisk profil och varumärke är tydliga göra positionering som ett energifyllt och lekfullt varumärke, och samtidigt befästa positionen som ett internationellt ledande sportbar och restaurang.

- Vi har ett unikt, genuint koncept att ta vara på men det behövdes en uppdatering för att säkerställa att vi är relevanta både, idag och i framtiden. Vår nya identitet förtydligar vår sportassociation och tar oss närmare sporten – både med det nya uttrycket och i utbudet av sport på restaurangerna Samtidigt kan vi hylla vårt arv med både färger och typsnitt som är väldigt inspirerade av Boston och dess arenor och lag, säger Jacob Anderson, marknadschef på O’Learys.

Utrullningen av den nya grafiska identiteten kommer att ske gradvis med start i december och spänner successivt över alla kontaktytor inklusive restaurangernas exteriör och interiör.


Parlansering från Sandhi Wines idag

Vin Månadens andra lansering av Små Partier på Systembolaget släpptes idag…
17 Aug, 2018

Succéölet Radio The Mothership Imperial IPA från Collective Arts får ny illustration av konstnär från London

Whisky och Bourbon Radio The Mothership från kanadensiska Collective Arts släpptes i Systembolagets…
17 Aug, 2018

Innis & Gunn Gunnpowder IPA nu i systembolagets fasta sortment

Whisky och Bourbon I våras släppte Innis & Gunn Gunnpowder IPA i Systembolagets…
17 Aug, 2018

Sapporo Premium Lager släpps i systembolagets fasta sortiment

Whisky och Bourbon Sapporo Premium Lager är den ikoniska ölen från det japanska…
17 Aug, 2018

Frukten av nytänkande

Vin Deep Roots Riesling 2017 har producerats av tre vinmakare som…
16 Aug, 2018

ZUBR Premium - Prisbelönt tjeck med traditioner lanseras på Systembolaget 1 september

Whisky och Bourbon ZUBR Premium är en klassisk tjeckisk lager från den lilla…
16 Aug, 2018

Brobergs på turné

Whisky och Bourbon Välkommen till cigarrmiddag hos PM & Vänner i Växjö den…
16 Aug, 2018

Frukost från ett hantverksbageri blir nästa destination på Brunkebergstorg

Mat och Restaurang Under sommaren har stockholmare vallfärdat till Brunkebergstorg och framförallt takparken…
16 Aug, 2018

Mathias Dahlgren lanserar nytt lunchkoncept på Rutabaga

Mat och Restaurang Under hösten 2018 kommer Mathias Dahlgren att sälja take away-luncher…
16 Aug, 2018

MAX bräcker nya rekord som klimatpositiva – och hjälper festivalbesökarna att bli klimathjältar

Övrigt För tredje året i rad fanns MAX på plats på…
15 Aug, 2018

Meny för minskat matsvinn – Gotthards Krog och Martin & Servera i nytt samarbete

Mat och Restaurang – Vi vill fortsätta erbjuda Umeåbor och tillresta på bra,…
15 Aug, 2018

Levert Frères Bourgogne Chardonnay 2017 - Nu i beställningssortimentet

Vin Levert Frères är en av Bourgognes egendomar med anor från…
14 Aug, 2018

Altia i nytt samarbete med Hernö Gin

Whisky och Bourbon Altia blir exklusiv distributör för Hernö Gin. Samarbetsavtalet börjar gälla…
14 Aug, 2018

Mr Voon öppnar en Street Bar

Mat och Restaurang Stockholm får äntligen en riktig asiatisk street bar. Krögaren och…
14 Aug, 2018

Cool cabernet franc från Argentina hos Winefinder

Vin Vinet Serbal Cabernet Franc 2017, från producenten Bodega Atamisque, kommer…
14 Aug, 2018

Würzburger Stein Silvaner ”Grosses Gewächs” 2015 lanseras på Systembolaget

Vin Vingården Stein är en av Tysklands mest berömda och ligger…
14 Aug, 2018

Alvestaglass AB: Försäljningen ökade med 60%under juli jämfört med föregående år

Övrigt Under juli 2018 uppgick försäljningen till 13 221 tkr (8…
14 Aug, 2018

2019 års SMAD resa

Whisky och Bourbon 2011 genomfördes SMADs första skottlandsresa. Då var målet Islay och…
13 Aug, 2018

Hyllad årgång av Château de Beaucastel lanseras på Systembolaget

Vin För familjen Perrin började allt med Château de Beaucastel i…
13 Aug, 2018

Nyhet i snackshyllan: ’Linsbågar’ och flera nyheter från Estrella

Övrigt För dig som älskar ostbågar men vill ha något nytt…
13 Aug, 2018
Artikelarkivet