Restaurangbesöken minskar med barn - men inte viljan att äta ute med hela familjen

Livets Goda 12 Apr, 2018
Mat och Restaurang Så många som tre av fem föräldrar vill äta ute oftare tillsammans med sin familj, ännu fler bland yngre föräldrar. Men trots detta minskar föräldrarna sina restaurangbesök när de får barn. De främsta orsakerna beror på ökad stress, tidsbrist, att det är dyrt att äta ute och att barnen inte är välkomna av andra gäster. Det visar en nyligen genomförd undersökning av Prime och United Minds Samhällsanalys AB på uppdrag av McDonald’s.



När McDonald’s frågar föräldrar i Sverige om deras restaurangvanor och hur de förändrat sina vanor sedan de fick barn, svarar två av fem föräldrar att det är jobbigt att gå ut och äta och en tredjedel menar att de inte känner sig välkomna på restaurang då de har barnen med sig. Oron och rädslan för att barnen ska störa andra gäster på restaurangen bidrar även till färre restaurangbesök.

- Att gå ut och äta tillsammans är något som båda våra familjer tycker är väldigt roligt och mysigt. Däremot kan ett restaurangbesök lätt bli till ett stressmoment då det är mycket som ska stämma. Som förälder till två barn var tycker vi att McDonald’s fyller en viktig roll som erbjuder en meny som hela familjen gillar där restaurangbesöket är enkelt, smidigt och prisvärt, säger Manne och Nisse från Pappapodden som presetenteras av Acast.

På frågan om vilken restaurang som anses mest familjevänlig är McDonald’s den restaurang i Sverige som får flest röster.

- På McDonald’s ska restaurangupplevelsen vara positiv, bekväm och välsmakande. Genom att alltid lyssna på våra gäster är vår förhoppning att ständigt förbättra restaurangupplevelsen för såväl små som stora gäster och se till att de alltid känner sig välkomna hos oss. Vi vill hjälpa föräldrarna i deras vardag och samtidigt göra livet roligare för barnen, detta så att gästerna får mer tid till det som verkligen är viktigt – det vill säga varandra, säger Sofie Lager, ansvarig för familjmarknadsföring på McDonald’s.

McDonald’s arbetar aktivt med att upprätthålla sin position som Sveriges mest familjevänliga restaurang och som en del av detta arbete introducerar man under 2018 bordsservering på utvalda McDonald’s restauranger i Sverige. Dessutom har man tagit fram nya brickunderlägg för barnen på vilka man, med hjälp av AR (Augmented Reality), kan ge liv åt bilderna via McDonald’s app. Förhoppningen med brickunderläggen är att göra besöket ännu roligare och mer fantasifullt för de yngre gästerna.

Ytterligare resultat från undersökningen:
Undersökningen, som genomfördes i mars, syftar till att förstå vilka faktorer som påverkar familjers inställning till restaurangbesök.
• 38% av föräldrar anser att det är stressigt att äta på restaurang med barn.
• 29% anser att det är jobbigt att gå på restaurang med barn och 36% anser att de inte är välkomna på restaurang med barn.
• Yngre föräldrar är mer benägna att gå på restaurang med barnen än äldre föräldrar. 22% av föräldrar som är 29 år eller yngre går på restaurang minst en gång i veckan, jämfört med 12% av föräldrar som är 30 år eller äldre.
• En fjärdedel av de tillfrågade föräldrarna går på restaurang med barnen en gång i månaden.
• Hur man handlar mat är det beteende som förändras mest efter att man fått barn (68%). Därefter följer hur ofta man går på restaurang (64%) samt hur ofta man går på bio (61%).
• 5% av tillfrågade föräldrarna uppger att de inte förändrat någon vana sedan de fick barn.

Om undersökningen:
Undersökning genomfördes bland föräldrar i Sverige med minst ett barn i åldern 0-8 år. Totalt tillfrågades 1004 föräldrar under perioden 1-9 mars 2018. Undersökningen genomfördes av Prime och United Minds Samhällsanalys AB via webbenkäter och distribuerade via Cints paneler.

Följ gärna Livets Goda och Whisky & Bourbon på instagram: @livetsgoda_magazine

Nyheter från High Coast Whisky - Origins är påväg

Whisky och Bourbon Just nu är High Coasts nya whiskyserie Origins på väg…
22 Mar, 2019

Fyra godheter från Charles Smith lanseras på Systembolaget idag

Vin Premium Den 22:a mars lanseras inte mindre än fyra viner, dedikerade…
22 Mar, 2019

Nu lanseras ekologisk mat för hundar och katter

Övrigt Den ekologiska mat-trenden når nu också djurmat när det italienska…
22 Mar, 2019

Piccini Memoro med ny kostym

Vin Det italienska rödvinet Piccini Memoro som svenskarna lärt känna under…
22 Mar, 2019

Domaines Paul Mas är bästa franska producenten i Mundus Vini 2019

Vin I vintävlingen Mundus Vini 2019 står vinproducenten Domaines Paul Mas…
21 Mar, 2019

OO Brewing till En Öl & Whiskymässa i Göteborg

Whisky och Bourbon Svenska Dryckesmässor är glada över att ha med sig ett…
21 Mar, 2019

Nyheter från Springbank i april på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den fjärde och femte april lanseras en exklusiv samling buteljer…
21 Mar, 2019

Plantation återlanserar Experience Pack

Whisky och Bourbon Efter hög efterfrågan återlanserar nu topproducenten Plantation Rum sin förpackning…
21 Mar, 2019

Årets Kock lanserar Årets Kockelev och Årets Kockelever

Mat och Restaurang Årets Kock lanserar ungdomstävlingarna Årets Kockelev och Årets Kockelever i…
21 Mar, 2019

Njutningstips till fredagskvällen

Övrigt När arbetsveckan nått sitt slut finns det få saker lika…
20 Mar, 2019

Nytt besöksrekord för Malmö öl- och whiskyfestival – 13 567 besökare drack 20 000 liter öl i helgen

Whisky och Bourbon I helgen arrangerades Malmö öl- och whiskyfestival för sjunde gången.…
20 Mar, 2019

Vårens första mat- och dryckesmässa Malt, Mat & Destillat

Mat och Restaurang Malt, Mat & Destillat är den urbana mötesplatsen för alla…
20 Mar, 2019

Premiär för Kiviks Musteris skånska ciderprovningar på Solnäs Gård

Whisky och Bourbon Kiviks Musteri vill lyfta skånsk cider genom att arrangera ciderprovningar…
20 Mar, 2019

Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 i lager hos Winefinder

Vin Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 har hedrats med hela…
19 Mar, 2019

Kiviks Musteri skippar sugrören i sin senaste satsning

Övrigt Kiviks Musteri lanserar nu en ny apelsinjuice och sin klassiska…
19 Mar, 2019

Kilchoman STR Csk Matured kommer till Sverige

Whisky och Bourbon Kilchoman STR Cask Matured är en ny buteljering från det…
16 Mar, 2019

The Kraken Black Spiced Rum

Whisky och Bourbon Myten om havsmonstret The Kraken ligger till grund för romvarumärket…
18 Mar, 2019

Svenska Kocklandslagets VM-vinnarmeny lanseras på Viking Cinderella

Mat och Restaurang I november 2018 vann Svenska Kocklandslaget VM i Luxemburg med…
18 Mar, 2019

No thyme to waste

Mat och Restaurang Spruckna tomater, lökskal, utgången mjölk och äpplen med fläckar på.…
18 Mar, 2019

Akebono expanderar och nyrekryterar Dan Jay-Olsson

Whisky och Bourbon Nu får Akebono, Sveriges ledande sakeimportör i ledning av Åke…
18 Mar, 2019
Artikelarkivet