Svensk vingård i Toscana gör en av vinvärldens största expansioner

Livets Goda 10 Mar, 2016
Vin Den familjeägda, svenska vingården MonteRosola står inför en av vinvärldens största expansioner. Företaget har sedan 2013 producerat vin enligt ekologiska metoder, som både odlas och buteljeras på gården. Över 70 miljoner svenska kronor ska satsas för att möjliggöra den kraftiga produktionsökning som krävs för att kunna bemöta den internationella efterfrågan på MonteRosolas viner. I Sverige släpps den 18 mars en begränsad upplaga av det prisvinnande vinet MonteRosola Crescendo, på Systembolaget.
Drömmen om Italien och att få skapa ett premiumvin, framtaget med ekologiska metoder, har alltid funnits hos familjen Thomaeus. Gården MonteRosola i Toscana har en lång historia av vinproduktion, och 2013 blev drömmen verklighet för syskonen Thomaeus när de förvärvade gården och började producera vin enligt ekologiska metoder. – Noggrannhet och precision har från början varit ledord i vår tillverkning och har möjliggjort att vi fått fram den kvalitet och smak vi strävat efter. Våra produkter har redan från start mottagits mycket väl, och i kombination med en ökad internationell efterfrågan av premiumviner, har vi under en tid haft svårt att möta efterfrågan på våra viner, säger Erik Thomaeus, ägare av MonteRosola. Från 10 000 till 150 000 flaskor En investering på dryga 70 miljoner svenska kronor gör att MonteRosola går från att odla på 1,7 hektar till 23 hektar och till en produktionsökning till 150 000 flaskor. I slutet av mars släpper MonteRosola vinet ”Crescendo” på Systembolagets exklusiva sortiment i butiker med vinkällare-koncept. MonteRosola Crescendo har bland annat vunnit pris Catavinum World Wine Contest i Spanien 2013, samt tagit medalj i Decanter World Wine Awards 2012. Vinentusiaster i Stockholm. – MonteRosola är vår passion och livsdröm som vi vill dela med oss av till så många som möjligt. Vår stundande expansion är en av vinvärldens största, och vi ser fram emot att nå ut med vinet till alla livsnjutare runt om i Sverige, säger Erik Thomaeus. Producenten om MonteRosola Crescendo: MonteRosola Crescendo är ett karaktärsfullt rött vin på druvan Sangiovese med en generös doft av röda bär, tobak och en gnutta ek. Smaken är fruktig, med en aning lädertoner vilket gör den till ett smakfullt vin med en balanserad eftersmak. Det eleganta vinet passar t.ex. till italienska rätter som pizza, tomatbaserade pastarätter och delikatesser såsom charkuterier. Det är lagrat på franska ekfat i 18 månader. MonteRosolas övriga viner, Indomito, Corpo Notte och Canto Della Civetta finns i dagsläget i beställningssortimentet.

Möt Christian Due-Boje - Hockeyhjärtat med säljfokus

Övrigt Han är inne på sin 31:e säsong för Djurgårdens IF,…
23 Jan, 2019

Rhône & Loire - Ny Naturvinslåda i Winefinders butik

Vin - Rhône och Loire är temat i vår nya Naturvinslåda…
23 Jan, 2019

McDonald’s lanserar burgare med Hot Sriracha

Mat och Restaurang Från och med idag serverar McDonald’s en nyhet för alla…
23 Jan, 2019

Livets Goda Premium - Vad som ingår

Vin Älskar du vin, whisky, öl och drycker av alla dess…
3 Jan, 2019

Studenter skapar app för sensorik

Mat och Restaurang Två studenter vid Örebro universitet ska under våren ta fram…
23 Jan, 2019

Kronfågels Minutfamilj växer – med Minutstrimlor av lårfilé

Mat och Restaurang Kronfågel Minutfilé, en utbankad kycklingfilé, har blivit en stor succé.…
23 Jan, 2019

Restaurangkedjan Harrys skänker 272 000 kr för att hjälpa till att förebygga sexuellt våld mot barn

Övrigt Under perioden 23 november till 31 december 2018 gick 20…
23 Jan, 2019

Margarin överlägsen vinnare av Årets matbluff

Mat och Restaurang Lättas palmoljebluff fick över hälften av rösterna, som dessutom var…
23 Jan, 2019

Just Brunch lanseras på The Strand

Mat och Restaurang På Blasieholmen i Stockholm finner man det mytomspunna hotellet Radisson…
22 Jan, 2019

Teeling Whiskey lanserar unik 12-årig Amarone Cask på Systembolaget den 28:e februari

Whisky och Bourbon Dublinbaserade craft-märket Teeling Whiskey skapar regelbundet unika och innovativa fatlagrade…
22 Jan, 2019

HammerFall lanserar vodka

Whisky och Bourbon Om du ska göra någonting – gör det ordentligt. Det…
22 Jan, 2019

Surdegsfavorit från Leksands Knäckebröd i ny form

Mat och Restaurang En ny trekant från Leksands knäckebröd tar plats i brödhyllan…
22 Jan, 2019

SMAD bjuder in till provning 199 - PNA med Folke Andersson

Whisky och Bourbon Våren 1998 så lanserades den första whiskyn i en serie…
22 Jan, 2019

Nu släpps en Tommasi-klassiker från Valpolicella

Vin Familjen Tommasi har varit sin hemtrakt trogen i snart 120…
22 Jan, 2019

Nyheter från Nespresso: Limited Edition Café Istanbul & Caffè Venezia

Mat och Restaurang Nespresso lanserar nu två limiterade kaffesorter, Café Istanbul och Caffè…
22 Jan, 2019

Ny studie: Endast var tredje svensk äter rekommenderad mängd sjömat

Mat och Restaurang En ny studie från Norges Sjömatråd visar att vår konsumtion…
22 Jan, 2019

Nu beskär Kiviks Musteri 105000 äppelträd för hand

Whisky och Bourbon På Kiviks Musteri har man nu inlett beskärningen av sina…
22 Jan, 2019

Skånska mat- och dryckesevenemang ska nå internationell världsklass

Mat och Restaurang Tourism in Skåne bjuder nu in till The Gastrolution of…
21 Jan, 2019

Tågsemestermöte leder till nyrekrytering av hållbarhetskonsult till U&We

Vin Lagom till att vi går in i det nya året…
21 Jan, 2019

Nyhet från OLW - Chili Bea

Mat och Restaurang I drygt 60 år har svenskarna haft en kärlekshistoria med…
21 Jan, 2019
Artikelarkivet