När kände ni att ni verkligen var på banan första gången? – Ganska omgående faktiskt, intresset var stort. Vilken inriktning/filosofi hade ni när ni startade? – Vi visste ju att Craft Beer från USA redan var stort, sen kunde vi komplettera med andra produkter för en bredd i sortimentet. Har den inriktningen/filosofin förändrats? I så fall hur? – Egentligen inte, men som för alla andra handlar det om att vinna lanseringar på Systembolaget för att få ett flöde som fungerar. Har ni egenproducerade varumärken i er portfölj? Varför i så fall? – Great Brands är 50 procent Oliver Twist och 50 procent Herrljunga Cider så svaret på det är ja, Herrljunga Cider startade 1911 och är Sveriges största cider tillverkare. Nämn ett möte i ölvärlden (med ex en producent eller annan person) som haft stor betydelse för er. – Oj, ja vi reser ju rätt mycket, och i USA finns flera gyllene ögonblick. Fortfarande är det magiskt att vi snart jobbat med North Coast Brewery i snart 15 år, deras Red Seal Ale är ju grunden till det hela. Producenter byter importör titt som tätt. Hur får man en producent att stanna kvar i ens portfölj? – Tror det är beroende på storlek på både producent och importör. Att hålla kvar en listning på Systembolaget är ju nyckeln till det mesta. Men det handlar även om den personliga relationen, vilket är enklare med mindre producenter. Nämn ett par för- och nackdelar med detaljhandelsmonopolet. – Fördelen är ju spridningen för din produkt. En stor nackdel är ju den styrda prisbilden från monopolet, mindre aktörer kan inte vara med. Och i vissa segment borde det finnas fler lanseringar samtidigt. Det finns ju flera hundra importtillstånd i Sverige. Varför ska man jobba med er? – Vi ser oss som en kompletterande leverantör främst, och inom Craft Beer från till exempel USA jobbar vi med några av faktiskt världens bästa bryggerier. Vad är viktigast för att lyckas som dryckesimportör: känsla för vin eller känsla för ekonomi? – En bra mix där behövs, det är en romantisk dröm med många fallgropar, det gäller verkligen att ha koll på kostnader, logistik är A och O. Sen kan det ju vara bra att faktiskt ha bra produkter, Sveriges konsumenter är duktiga. Berätta om något ni har på gång inom överskådlig framtid. – Vi har ju en jättesuccé med Modus Hoperandi IPA på burk från Ska Brewing Co Colorado. Lanserades 1:a oktober och är numera humle fantasternas favorit men kallas allmänt den ”coola lilla gröna burken”. 1:a mars kommer en burk legend till lanseras, Dales Pale Ale från Oskar Blues. Det är den första Craft Beer ölen på burk som kom ut i USA för 10 år sedan. Branschen skrattade, idag finns 400 bryggerier i USA som har Craft Beer på burk. Vilket vin ur den egna portföljen är er favorit just nu, och varför? – Just nu är det Yeti Imperial Stout och Brother Thelonious, värmande öl för vintern. Importörens namn: Great Brands AB Antal varumärken: ca 50 Startår: 2006
1,5K