Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang 492 procent fler nya restauranger anslöt sig till Uber Eats under april

492 procent fler nya restauranger anslöt sig till Uber Eats under april

av Livets Goda

I slutet av mars lanserade Uber Eats ett stödpaket till svenska restauranger, bland annat för att göra det enklare för fler att ställa om till mer leveransbaserad försäljning. Nu står det klart att nästan 500 procent fler nya restauranger anslöt sig till appen under april månad jämfört med januari.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring social distansering har varit utmanande för restaurangbranschen. Uber Eats lanserade nyligen ett stödpaket för svenska restauranger som gjorde det enklare för fler att snabbt ansluta sig till plattformen. Idag släpper Uber Eats siffror som visar att plattformen under april månad såg en 67-procentig ökning i antal nyanslutna restauranger i Europa jämfört med januari. I Sverige såg företaget en ökning på hela 492 procent, den högsta procentuella ökningen bland Uber Eats europeiska marknader. Jämfört med februari så var det 238 procent fler nya svenska restauranger som anslöt sig till appen.

– Vi har sett kraftigt ökande behov från svenska restauranger att kunna nå konsumenter på nya sätt, och vi är väldigt stolta över att kunna stötta så många nya partners under rådande omständigheter, säger Henrik Berglin, Sverigechef på Uber Eats.
En av de nya restaurangerna på Uber Eats plattform är de välkända kakmakarna Mr Cake.

– Leverans har snabbt blivit en livsviktig del av vår verksamhet, och vi är glada över partnerskapet med Uber Eats som har möjliggjort att vi kan fortsätta serva de kunder som väljer att stanna hemma och samtidigt följa myndigheternas rekommendationer, säger Roy Fares, en av grundarna av Mr Cake.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING