- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Alkoholfri bärs – mer populärt än någonsin

Dryckeskollen 2018 visar också att sommaren är den tid på året som vi är mest sugna på en alkoholfri öl: 46 procent dricker helst alkoholfri öl i sommartider och under årets rekordvarma sommarmånader ökade försäljningen av alkoholfri öl med hela 56 procent jämfört med samma period förra året*.

– Det soliga och varma vädret i kombination med Sveriges framgångar i fotboll har lett till en rekordsommar för alkoholfri öl. Fler än någonsin har svalkat sig med en alkoholfri öl och upptäckt att öl inte handlar om procent utan om smak, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Bland dem som aldrig har smakat på alkoholfri öl är de vanligaste anledningarna att de inte tycker om öl överhuvudtaget, att de föredrar andra alkoholfria alternativ, eller att de inte vill dricka öl utan alkohol.

– En del som aldrig har druckit alkoholfri öl tror att den är blaskig, men vi brygger vår alkoholfria öl på ett sätt som gör att smakerna bevaras och därför blir nästan alla positivt överraskade när de smakar alkoholfri öl för första gången. Vi lanserade Carlsberg Non Alcoholic 2006 och har succesivt byggt kategorin och i+ntroducerat nya produkter och har idag åtta olika varianter att erbjuda, säger Henric Byström.

Resultat ur Dryckeskollen 2018:

Rekordförsäljning för alkoholfri öl

 *Källa: Nielsen.

Om Dryckeskollen 2018
Dryckeskollen genomfördes av Sifo under maj 2018 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 16 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.