Hem Vinvärlden Alkoholfritt ökade mest under 2009

Alkoholfritt ökade mest under 2009

av Livets Goda

Trots en ökad totalförsäljning under 2009, jämfört med 2008, drack inte svenskarna mer alkohol. Istället beror ökningen på att man använder Systembolagets butiker istället för andra inköpskanaler. Det hävdar åtminstone SoRAD (Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning) som på regeringens uppdrag kartlägger utvecklingen av den totala alkoholkonsumtionen i Sverige. Allra störst var dock ökningen på alkoholfria produkter – hela 19 procent. – Försäljningen av alkoholfritt har ökat med 19 procent, ett tydligt tecken på att fler och fler människor bryr sig om sin hälsa, säger Systembolagets vice vd/inköpsdirektör Marie Nygren. Bland de alkoholhaltiga dryckerna ökade försäljningen av vin allra mest. Och gränshandelsbutikerna i Skåne och vid Norges och Finlands gränser ökade totalt med nästan 19 procent. Något som beror på den svagare kronkursen. Ekologiska viner ökade med 46 procent, vilket delvis kan förklaras i ett allt större utbud. Så här såg försäljningsökningen ut för respektive varugrupp: Spritdrycker: Upp 5,4 % Vin: Upp 9 % Starköl: Upp 6,9 % Cider/blanddrycker: Upp 5,2 % Alkoholfritt: Upp 19 %

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING