Sparkling Wine Report 2012, heter den marknadsundersökning som visar att över 30 miljoner amerikaner dricker mousserande vin minst en gång om året. Nio miljoner njuter av det minst en gång i veckan. Majoriteten av dessa är kvinnor. Var femte tillfrågad person påstår också att de kommer att dricka ännu mer mousserande under 2012 medan tre procent hävdar att de kommer att dricka mindre. Färsk försäljningsstatistik bekräftar undersökningen då det under 2011 såldes 36 miljoner flaskor mousserande i USA. Det är en ökning med nästan tio procent jämfört med 2010. Orsaken tros dels vara att allt fler konsumenter väljer vin som måltidsdryck men också att utbudet blir allt bättre i landet. Allt fler amerikaner dricker mousserande vin till vardags och inte bara vid festliga tillfällen. Absolut snabbast i kategorin växer försäljningen av det italienska vinet prosecco. Nästan var fjärde flaska mousserande vin som säljs i USA är från Italien. Det motsvarar idag mängden Champagne som säljs i landet. Även spanjorernas cava blir allt populärare bland amerikanerna. Det tros bero på det ökade intresset för det spanska köket. – I ett land där vinförsäljningen står inför en spännande tillväxt är det ganska passande att de mousserande vinerna går i bräschen som en juvel i denna kategori, säger Erica Donoho, chef för Wine Intelligence i USA. – Det är dock viktigt att komma ihåg att amerikanerna fortfarande inte dricker i närheten av så mycket mousserande vin som andra västländer såsom Tyskland och Storbritannien, fortsätter hon. Men vi kan se en långsiktig tillväxt där trenden både för inhemska och importerade, mousserande viner kommer att vara stark under de kommande åren.
774