År 1919 lanserade de italienska bröderna Luigi och Silvio Barbieri en aperitif vid namn Aperol. Nu fyller
brödernas aperitif 100 år och det ställs till med ett rekordstort firande i Sverige. Mellan 10–16 juni deltar
hundratals barer runt om i landet i Aperols 100-årsfirande.
Originalreceptet för Aperol kvarstår sedan starten: en unik, bittersöt smak med 11 % alkoholhalt. I
Sverige är Aperol mest känt för drinken Aperol Spritz. Drinken uppkom redan på 1950-talet, men i
Sverige har Aperol Spritz fått ett uppsving under de senaste åren. Under 2018 var Aperol Spritz en av de
mest googlade drinkarna i Sverige – och populariteten ser inte ut att svalna.
– Under de fyra år jag har varit brand manager för Aperol har det hänt mycket. Vi har växt
explosionsartat i Sverige och slagit nya rekord varje år. Det är kul att få jobba med en dryck som är så
pass omtyckt av svenskarna. Nu vill vi fira 100-årsjubileet med hela Sverige, säger Hugo Simberg, Brand
Manager på Nigab som är leverantör för Aperol i Sverige.
För att göra en Aperol Spritz fyller du ett vinglas med is, häller i lika delar Aperol och prosecco, fyller på
med en skvätt soda och avslutar med att lägga i en apelsinskiva. Den goda smaken och lite lägre
alkoholhalten gör att Aperol Spritz passar till de flesta tillfällen, såväl på after work som under en
middag.
I samband med firandet lanserades www.aperol.se