Hem Mat & Restaurang Arlas “Netto noll klimatavtryck” är Årets matbluff

Arlas “Netto noll klimatavtryck” är Årets matbluff

av Livets Goda

För första gången tar vilseledande klimatmarknadsföring hem Äkta varas antipris. Med frasen “Netto noll klimatavtryck” fick Arlas ekologiska mjölk flest röster av folket och blir således Årets Matbluff 2021.

Med betryggande marginal röstades Arlas ekologiska mjölk, med “Netto noll klimatavtryck”, fram som ”vinnare” av antipriset Årets matbluff 2021. Totalt fick mjölken över 30% av rösterna, hela 6862 av 22 244 röster.

– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen.

Greenwashing-trend
Företag som använder sig av så kallad greenwashing för att sälja sina produkter har blivit en växande trend. Greenwashing, eller på svenska grönmålning/gröntvättning, innebär kortfattat att företag använder marknadsföring för att skapa en bild av att vara miljövänliga, genom att kommunicera ut och belysa genomförda miljövänliga insatser. Ofta framhävs en specifik miljöåtgärd, medan företaget fortsätter att orsaka miljöstörande utsläpp på annat håll.

– Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson.

Netto noll klimatavtryck anmält av KO
Netto noll är ett begrepp som används inom klimatarbetet av både företag, organisationer och länder. Trots det är det uppenbarligen många konsumenter som känner sig lurade av marknadsföringen.

– En vanlig konsument som går i butiken måste kunna göra ett välinformerat val och denna typ av marknadsföring blir vanligare och vanligare. I grunden är det ju bra med klimatkompenserande insatser, men eftersom märkningen används i en direkt säljsituation så är det extra viktigt att den är tydlig och inte kan misstolkas. Därför är det bra att detta nu ska prövas. Folk ska inte känna sig lurade, säger Björn Bernhardson.

Konsumentombudsmannen (KO) har sen tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av “Netto noll-kampanjen”. Ärendet har ännu inte avgjorts.

Arla kommenterar nomineringen till Årets matbluff
“Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa. Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå. Därför välkomnar vi KO:s prövning som kan ge tydligare praxis. Att binda och lagra kol på olika sätt är ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från utsläpp”, skriver Arla i en kommentar till Äkta vara angående nomineringen till antipriset.

FAKTA
Motivering: Arla ekologisk mjölk
Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: “Netto noll klimatavtryck”, vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.

Resultatet i omröstningen
• Arla Ekologisk mjölk (“Netto noll klimatavtryck”): 6862 röster
• Gille Finskorpor mandel: 4252 röster
• Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4044 röster
• Abba Ekspånsrökta musslor: 3231 röster
• HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2745 röster
• Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1110 röster
Totalt lades 22 244 röster.

Marknadsföring med miljöargument
I Sverige använder allt fler företag miljöargument i marknadsföringen för att dra fördel av konsumenternas växande miljöintresse. Ord som används i marknadsföringen är klimat, miljö, ekologisk, hållbar, miljövänlig, grön, utsläppsfri, koldioxidfri och klimatneutral. Enligt Marknadsföringslagen måste näringsidkaren kunna styrka på vilket sätt produkten belastar miljön väsentligt mindre än andra produkter inom samma produktkategori. Läs mer på Konsumentverkets hemsida >>

Om Årets matbluff

• Antipriset Årets matbluff delas ut av konsumentföreningen Äkta vara.
• I år för sjunde gången.
• Under hela året har vem som helst kunnat nominera produkter som de tycker är bluffiga.
• Med hjälp av en jury har sex finalister valts ut.
• Sedan har allmänheten fått rösta fram en ”vinnare” av utmärkelsen på Äkta varas hemsida (aktavara.org/matbluff)

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING