Hem Whisky & Bourbon Asien behöver ålder på cognac

Asien behöver ålder på cognac

av Livets Goda

Enligt David Baker, VD för Brandy Classics som handlar med exklusiv cognac, bör beteckningarna XO och VSOP ersättas med ålder på flaskor som ska exporteras till Asien. Allt för att hjälpa de asiatiska konsumenterna att förstå sig på spriten. – Cognac måste åldersbetecknas. Det ger konsumenterna ett värde som de kan relatera till, menar han och tillägger att det tar betydligt längre tid att förklara vad exempelvis XO innebär. Baker ser en enorm tillväxtpotential för cognac i Asien och redan idag är det en av den franska regionens viktigaste marknader. Nu, hävdar han, måste cognacsproducenterna gå samman för att hitta ett system för att förklara sin produkt för de nya konsumenterna samt bekämpa bedrägerier. De stora cognacshusen har satsat enorma summor på marknadsföring i Asien för att stärka sina varumärken. Baker hävdar att de borde lägga mer resurser på att upplysa konsumenterna om hur deras cognac smakar. Med en okunnig marknad frodas förfalskningar. – Just nu gynnas de mindre cognacshusen eftersom de kan kontrollera sin verksamhet på ett annat sätt än de större jättarna, avslutar han.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING