Hem Vinvärlden Auktionen för den 14:e upplagan av Ornellaia Vendemmia d’Artista 2019 “Il Vigore” är igång

Auktionen för den 14:e upplagan av Ornellaia Vendemmia d’Artista 2019 “Il Vigore” är igång

av Anders Enquist

Sotheby’s online-auktion har påbörjats och kommer pågå fram till den 19 oktober, där de värdefulla partierna i Ornellaia Vendemmia d’Artista 2019 “Il Vigore” är redo att säljas till högstbjudande.  Tolkningen av årgången anförtroddes de svenska konstnärerna Nathalie Djurbergs och Hans Bergs kreativitet. Teman om metamorfos och naturens ständigt föränderliga cykler och dess drivkraft utgör kärnan i arbetet. Konsten speglar en längtan efter att fokusera på relationen mellan människor och jorden.

Auktionen ger nu samlare möjlighet att köpa exklusiva stora format – Imperial och Salmanazar – av Ornellaia 2019 “Il Vigore” online fram till den 19 oktober 2022. Även unika samtida konstverk auktioneras ut. Den som registrerar sig på www.sothebys.com/ornellaia webbplats kommer att kunna se objekten, lägga ett bud och delta i den internationella auktionen, samtidigt som de gör en generös gest.

I år och som med 2019, kommer överskottet att gå till Solomon R. Guggenheim Foundation för programmet “Mind’s Eye”, som hjälper synskadade eller blinda personer att experimentera med konst genom att använda alla sinnen. “Vi är mycket glada över att välgörenhetsauktionen Vendemmia d’Artista kommer att hållas online för tredje året i rad, så att vin- och konstsamlare från hela världen kan delta. Dessa exklusiva flaskor kommer att hitta ett nytt hem i sina källare, som blandar konst, vin och vänskap, säger Jamie Ritchie, Worldwide Head of Sotheby’s Wine.

“Donationerna som Ornellaia har gjort har gjort det möjligt för Mind’s Eye-programmet att expandera och ansluta deltagare över hela världen genom virtuella program”, säger Richard Armstrong, chef för Solomon R. Guggenheim Museum and Foundation och fortsätter; ”Genom digitalisering har Mind’s Eye nått en stor publik från många olika länder runt om i världen, också tack vare Audio Verbal Descriptions som återskapar den visuella upplevelsen av konstverken och därmed gör museet till en innovativ institution”.

Ornellaia Vendemmia d’Artista

Projektet Ornellaia Vendemmia d’Artista firar och beskriver karaktären hos varje ny årgång av Ornellaia. Varje år, med början i utgivningen av Ornellaia 2006, skapar en samtida konstnär ett platsspecifikt konstverk och en uppsättning etiketter i begränsad upplaga, inspirerade av ett ord som valts av Estate Manager Axel Heinz för att beskriva årgången.

En etikett stylad av konstnären finns på en av de sex 750 ml flaskorna i varje fall av Ornellaia. Projektet omfattar också en begränsad upplaga av 111 flaskor i storformat (100 Jeroboams – 3 liter, 10 Imperials – 6 liter och 1 Salmanazar – 9 liter) som är numrerade och signerade personligen av konstnären. Varje år auktioneras ett urval av dessa flaskor ut av Sotheby’s och vinsten går till att stödja Mind’s Eye-programmet av Solomon R. Guggenheim Foundation.

RELATERAD LÄSNING