Australien utmanar Frankrike på den kinesiska vinmarknaden

av Livets Goda

Landets producentförening räknar med att Kina ska vara Australiens största exportmarknad för vin redan 2015. I dagsläget är det den fjärde största. Vissa varumärken är redan etablerade på den kinesiska marknaden såsom Penfolds och Jacobs Creek vilket de övriga producenterna kan dra nytta av. Ambitionen är att synas mer på kinesiska mässor och att arrangera galamiddagar för att öka kunskapen om australienska viner i öst. Dessutom har lokalkontor etablerats i Peking, Shanghai och Hongkong. En av de tuffaste utmaningarna för australiensarna blir att tävla mot Frankrikes dominans på den kinesiska vinmarknaden. Lucy Anderson som är kommunikation- och marknadsföringschef på den australienska vinproducentföreningen kommer att flytta till Hongkong för att leda arbetet i Asien. Australiens vinexport förväntas öka med 50 procent till Kina bara i år. Det innebär ett värde om nära 1,6 miljarder kronor. Kampanjen har också som syfte att positionera Australien som en producent av kvalitativa viner snarare än bulkviner. Detta genom att flyga in kinesisk media till Australien och visa upp det hantverk som ligger bakom vintillverkningen i landet.