Hem Whisky & Bourbon Bacardi återvänder till sitt ursprung –

Bacardi återvänder till sitt ursprung –

av Livets Goda

I och med den nya designen återtar romportföljen sina spanska originalnamn ’Carta Blanca’, ’Carta Oro’ och ’Carta Negra’. Syftet är att skapa en känsla som för tankarna tillbaka till starten på Kuba under 1860-talet. Förbudstid, landsförvisning, krig, revolution, jordbävningar och bränder – inget har besegrat Bacardi. Nu vill företaget förmedla historien genom flaskans utseende. Designen är starkt influerad av Art Deco-stilen och typsnittet är inspirerat av texten som prydde ’Art Deco Edificio Bacardi’, företagets forna säljkontor och ikoniska bar i Havana, Kuba. Även fladdermusen som är ett starkt kännetecken för BACARDÍ har flugit tillbaka i tiden och blivit inspirerad av den handritade designen från tidigt 1900-tal. För företaget representerar fladdermusen god lycka, hälsa och familjesammanhållning. – Vår vision var att skapa en flaska som berättar Bacardi’s historia, det unika arvet och det mästerliga hantverket som ligger bakom tillverkningen av varje enskild flaska. När bartenders häller upp ett glas BACARDÍ rom vill vi att de ska känna sig stolta även de kommande 150 åren, säger svenska Caroline Hipperson, Bacardi Global Brand Director. På flaskans baksida sitter en etikett med en kort beskrivning av Bacardi’s familjehistoria, den karaktäristiska smaken samt passande drinkar för just den romen. Etiketten är dessutom tillverkad av återvunnet sockerrörsfiber, vilket är en biprodukt av romtillverkningen. Men det är inte bara utseendet som gjorts om, även flaskans form har genomgått en förändring: den har blivit längre på höjden och smalare i omfång. För att kunna skapa den perfekta flaskan har man vänt sig till bartenders runt om i världen för att få råd. – Varumärket har formats av framstående bartenders runt om i världen. Därför var det naturligt för oss att ta hjälp av dem vid utformningen av den nya flaskan. På så sätt kan vi lättare möta deras behov, säger Jacob Briars, Bacardi Global Advocacy Director. Smakprofilen av Bacardi rom har varit oförändrad sedan 1862 och än idag tillverkas rommen med samma metoder som användes av grundaren Don Facundo Bacardí Massó. Den fjärde februari lanserades den nya flaskdesignen i Storbritannien och kommer att finnas tillgänglig i Sverige från och med april.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING