Bond säljer Bollinger i Asien

Ända sedan 1976 och ”Live and Let Die” har filmagenten James Bond druckit Bollinger på vita duken. Samarbetet är idag så pass etablerat att Bollinger är den enda sponsorn som inte betalar för produktplaceringen. För fransoserna är det ett synnerligen lukrativt samarbete. Inte minst sedan asiatiska konsumenter börjat efterfråga champagne. – Bond är galet populär i Asien vilket verkligen hjälper vårt varumärke där och ger försäljningen ett lyft, säger Jérôme Philipon, vd för Bollinger. Att bondproducenterna valde Bollinger var, enligt Philipon, för att de ville ha den champagne som var mest kopplad till Storbritannien. Bollinger är det första champagnehuset som blev kunglig hovleverantörer i landet. Varumärken som Sony, Coca-Cola och Jaguar får betala miljoner för att få synas i bondfilmerna medan Bollinger inte betalat en euro. Jérôme Philipon avslöjar också att två av de största champagnehusen har erbjudit producenterna bakom Bond stora summor för att agent 007 ska byta champagne. Båda har dock fått kalla handen. I oktober när nya bondfilmen Skyfall har premiär, lanserar Bollinger en begränsad upplaga av en champagne med bondmärkta buteljer.