Hem Vinvärlden Bordeaux 2012 – bra men svårsålt

Bordeaux 2012 – bra men svårsålt

av Livets Goda

”””Jag har 60 procent av mitt 2011 lager kvar och det rör inte på sig – vi har inte sålt speciellt mycket vin hittills och jag måste bli av med lagret innan slutet av detta året”” ””Jag köpte mycket av årgången 2011 för att hålla slotten glada och för att behålla min relation till dom, men nu har jag problem att sälja det vidare. Jag är orolig över att köpa för mycket av 2012:orna och få samma problem i år igen””, berättar Mau. Mau, som delar sin tid mellan Yvon Mau och skötandet av Château Brown och Château Preuillac, understryker att behovet av att köpa var större förra året. ””Vi är i en annan situation jämfört med förra året då vi hade ett väldigt litet lager efter succéerna med årgångarna 2009 och 2010, så behovet av att fylla upp med 2011 var större.”” ””Nu sitter jag med ett stort lager av 2011 och måste samtidigt bestämma hur mycket av den nya årgången jag ska köpa””, fortsätter Mau att berätta för tDB och lägger till, ””det var bara de franska stormarknaderna som köpte Bordeaux 2011″”. Mau medgav att han förmodligen kommer köpa ca 40 procent mindre vin i år för att kunna hantera lagersituationen. ””2012 är en komplicerad årgång att köpa och sälja då ration mellan pris och kvalité inte är den bästa. Toppslotten vill inte sänka priserna då kvalitén är bättre än den 2011, men de borde ändå gå ner lite i pris då marknaden efterfrågar det”” berättar han vidare. Mau tror att Bordeaux lider lite av ett imageproblem på grund av sina höga priser. ””Bordeaux har fått ett ogynnsamt rykte om att vara dyrt, vilket har fått folk att sluta köpa dom. Runt 30 av toppslottens viner är inga problem alls att sälja, men resten är sårbara”” varnar Mau. Däremot ser producenterna ljust på 2012 års kampanj. Marie-Helene Dussech, operativ chef för Margaux´s tredjeklassade slott Château d’Issan, berättar för tDB att efterfrågan fortfarande är hög för deras viner. ””Vi säljer i princip hela vårt lager en primeur och hälften av det till negocianterna, som fortfarande verkar vara väldigt villiga att köpa från oss trots att det varit en svår kampanj.”” ””Vi har redan haft många förfrågningar på våra viner eftersom vi bara gjorde omkring 7000 lådor i år. Negocianterna verkar glada över att få köpa vinerna nu för att kunna sälja de vidare”” fortsätte rhon att berätta. Källa: The Drinks Business Bild: Jean-Christophe Mau”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING