Hem Mat & Restaurang Branschen måste bli mer digital – Harrys lanserar nytt CRM-verktyg

Branschen måste bli mer digital – Harrys lanserar nytt CRM-verktyg

av Livets Goda

Lanseringen av mobilappen är det senaste i raden av initiativ som Harrys gör för att utveckla krogkedjans digitala närvaro – och bygga relationer med sina gäster även utanför restaurangen. – Vi är övertygade om att det bästa sättet för oss att bygga relationer och interagera med våra gäster är genom en bred digital kanal, men med lokalt anpassat innehåll. Därför låter vi krogarna själva ansvara för såväl innehåll som erbjudanden till Harrys vänner, samtidigt som vi kompletterar med stående erbjudanden från central nivå. Det innebär i praktiken att vi introducerar lokala CRM-system, eftersom vi vet att våra krögare känner sina gäster allra bäst. En idé jag inte tror någon annan kedja vågat testa tidigare, säger Gustav Löfving, marknadschef på Harrys. Krogen i Linköping är en av de första att lansera Harrys Vänner – Det är så mycket mer än en app, det blir en gemenskap där våra gäster alltid ska hitta riktigt bra lokala erbjudanden, säger Fredrik Thelander, krögare på Harrys i Linköping. Krogkedjan Harrys finns i dag på närmare 40 orter i Sverige och har nyligen genomfört ett utvecklingsarbete för att förnya såväl koncept som erbjudande. Idag bejakas det halländska ursprunget i allt från design och inredning till maten på menyerna. Under det senaste ett och ett halvt året har sju krogar konverterats eller öppnats i det nya konceptet och målet är att ytterligare fem ska förnyas under 2016. Ett digitalt kliv för krogbranschen – I samband med det nya konceptet har även marknadsföringen fått en översyn och förflyttats från köpt till förtjänad media. Vi har idag sammanlagt över 120 000 följare på Facebook och målet är att närma sig samma nivå av medlemmar i Harrys vänner under nästa år. Appen länkar ihop alla våra digitala kanaler för att underlätta och interagera med gästen. Vi visar att krogbranschen är redo för ett rejält digitalt kliv, säger Gustav Löfving. Som medlem i Harrys vänner har man alltid fördelar. Appen ger möjlighet att boka bord på valfri Harrys-krog, ta del av lokala och central erbjudanden, se menyerna och hantera sitt VIP-kort digitalt. Och självklart får Harrys vänner alltid något extra väl på plats på restaurangen. – Vi ser stor potential i appen och utvecklingsmöjligheterna är många. Baserat på vad användarna efterfrågar kan nästa steg innebära exempelvis mer utvecklad gameification eller att gästen själv ska kunna styra musiken som spelas på restaurangerna, säger Gustav Löfving. Bakom appen står Harrys digitala samarbetspartner Revide som även producerat krogkedjans nya webbsite.

RELATERAD LÄSNING