Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Burger King tar farväl till engångsmuggar i restaurangerna

Burger King tar farväl till engångsmuggar i restaurangerna

av Livets Goda

Som en av de första stora fastfood-kedjorna i Sverige fasar nu Burger King ut sina engångsmuggar för dryck till flergångsmuggar i 60 av sina restauranger i Sverige.

Snart är det slut med läskdrickandet i engångsmuggar i Burger Kings svenska restauranger. Den populära hamburgerkedjan inför nu flergångsmuggar som gästerna får sin kylda dryck i när de äter på restaurangen. Under 2021 serverade Burger King dryga 10 miljoner muggar dryck i sina svenska restauranger, exkluderat drive-thru. Genom att övergå till flergångsmuggar förväntar sig kedjan att minska på sitt CO2-avtryck med 90% i jämförelse*.

”Det är ett litet och naturligt steg i rätt riktning. Det är de små framstegen som bidrar och kontinuerligt gör skillnad. Därför är utfasningen av våra engångsmuggar i restaurangerna en del av en större insats där vi tittar på allt vårt emballage och nya vägar till att minska vår klimatpåverkan, säger Maria Finnerman, innovationschef för Burger King i Skandinavien.

Fokus på hållbart emballage
Hamburgerkedjan är en av de första fastfood-kedjorna att införa återanvändbara förpackningsalternativ i sina restauranger i Sverige. De nya flergångsmuggarna tas i bruk i 60 av Burger Kings svenska restauranger i slutet av juni 2022 och enligt plan ska muggarna finnas i kedjans samtliga restauranger senast år 2024. Beslutet går i linje med EU:s engångsplastdirektiv för minskad förbrukning av engångsmuggar samt Sveriges lagkrav om flergångsmaterial som träder i kraft i januari 2024. Därefter ska serveringar kunna erbjuda mat och dryck i återanvändbara muggar och lådor.

”Hållbara lösningar fyller en viktig roll i konsumenternas medvetenhet och på den politiska agendan. Därför är det också viktig fokus för oss. Jag hoppas att våra gäster är positiva till de nya muggarna och att vi tillsammans kan minska användningen av engångsemballage”, säger Maria Finnerman.

* Siffrorna är framtagna av Tricorona climate partner ab (www.tricorona.se) som under 2019 på uppdrag av Burger King jämförde CO2-avtrycket i att gå från engångsmuggar till flergångsmuggar i Burger Kings svenska restauranger. I studien framkom det att flergångsmuggarna reducerar CO2-avtrycket med 90% jämfört med pappersmugg per livscykel i Sverige, där livscykeln beräknar råmaterial, produktion, transport, användande och slutförbrukning.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING