Hem Whisky & Bourbon Carlsberg tar nästa steg med ölflaska i papper

Carlsberg tar nästa steg med ölflaska i papper

av Livets Goda

– Vi arbetar intensivt med förpackningsinnovationer och är nöjda med de framsteg vi har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi ännu inte har kommit i mål är prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår ambition att få ut Green Fibre Bottle på marknaden. Innovation tar tid och vi kommer fortsätta samarbeta med ledande experter för att övervinna tekniska utmaningar, säger Myriam Shingleton, Vice President Group Development på Carlsberg Group.

Carlsberg inledde arbetet med Green Fibre Bottle 2015 tillsammans med ecoXpac, BillerudKorsnäs och forskare vid Danmarks Tekniske Universitet. Ur detta initiativ föddes PABOCO, Paper Bottle Company – ett joint venture mellan BillerudKorsnäs och förpackningsföretaget Alpla. Nu ansluter även The Coca-Cola Company, The Absolut Company och L’Oréal till samarbetsprogrammet inom PABOCO för att främja hållbara förpackningar och fortsätta utvecklingen av pappersflaskor.

– Utvecklingen av Green Fibre Bottle visar att den här typen av innovationer är möjliga när flera parter arbetar tillsammans. Därför är vi mycket glada över att andra likasinnade företag har anslutit sig till PABOCO. Denna typ av partnerskap där alla förenas i en ambition att skapa hållbara innovationer är det bästa sättet att åstadkomma verklig förändring, säger Myriam Shingleton

Hållbara förpackningar i fokus
Carlsberg Sverige var först ut med att använda 100 procent återvunnen plast runt 6-packen för Carlsberg-varumärket. Detta minskar dess koldioxidpåverkan med upp till 60 procent. Tryckfärgen som används till etiketterna och kartongerna för Carlsberg-varumärket är även miljöcertifierad och framtagen av förnybar energi. År 2017 blev dessutom Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg det första stora bryggeriet i Sverige med noll koldioxidutsläpp från sin energiförbrukning.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING