Hem Vinvärlden Champagneförsäljningen gick minus 14 miljoner flaskor under 2012

Champagneförsäljningen gick minus 14 miljoner flaskor under 2012

av Livets Goda

”Den slutgiltiga siffran om 308,8 miljoner flaskor var lägre än vad man hade förväntat sig – industrin hade förutspått en nedgång om 3 procent, vilket skulle betyda mellan 314-15 miljoner flaskor, men en minskande efterfrågan under november och december gjorde alltså nedgången större. Om man bortser från den värsta ekonomiska krisen under 2009 när försäljningen sjönk till 293,3 miljoner flaskor – så är 2012 champagnes värsta år sett till volym sedan 2005. Dock så påpekar CIVC (Comite Interprofessionnel du Vin de Champagne) att värdet på flaskorna låg stabilt kring 4,37 miljarder euro, vilket de beskriver som ””väldigt tillfredställande””. Försäljningen på den så viktiga inhemska marknaden – vilket fortfarande står för 55,5 procent av all champagneförsäljning – minskade med 5,6 procent, eller över 10 miljoner flaskor. Likväl har den pågående ekonomiska situationen i EU lett till en nedgång även där, vilken slutade med en nedgång på 7,1 procent. Ljusare ser det ut på marknaderna utanför EU, där försäljningen ökade med 1,9 miljoner flaskor över året. CIVC säger att man hade förväntat sig denna minskade volym på grund av den ””hårda ekonomiska miljön””, men man påpekar även ökningen av priset per flaska, vilket bygger ett starkare värde för champagne som prestigedryck. Källa: Decanter.com

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING