Köpeskillingen för affären är cirka 1,5 miljarder kronor. Då ingår en portfölj av starka varumärken såsom bland andra Fetzer, Bonterra, Jekel och Sanctuary. För räkenskapsåret 2010 var den sammanlagda volymen från dessa varumärken 3,1 miljoner lådor och omsättningen drygt en miljard kronor. Fetzer är en av de tio mest säljande varumärkena på den amerikanska marknaden med en försäljning på 2,2 miljoner lådor årligen. Fetzer går också i bräschen för utvecklingen av hållbara metoder och är ledande inom miljöområdet. Bonterra är den obestridda ledaren vad det gäller organiskt framställda viner. De har lett den amerikansa utvecklingen i denna kategori sedan 1987. Då de säljer 300 000 lådor årligen, är de tre gånger så stora som sin närmsta organiska konkurrent. Eduardo Guilisasti, VD för Viña Concha y Toro är mer än nöjd med förvärvet. – Köpet av Fetzer är den största transaktion av denna typ i företagets historia. Det utgör en fortsättning på vår affärsstrategi, som har genomförts framgångsrikt över tid och gjort det möjligt för oss att njuta av stadig tillväxt. Vi anser att denna transaktion öppnar ytterligare möjligheter till tillväxt globalt, liksom på den amerikanska marknaden.
752