Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Dalarna möter Grekland i nytt samarbete med Fontana

Dalarna möter Grekland i nytt samarbete med Fontana

av Livets Goda

Siljan möter Medelhavet när Leksands Knäckebröd och Fontana går samman för sin första gemensamma kampanj. Tillsammans har familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete” för att lyfta smakupplevelsen när det grekiska köket möter det svenska.

Två svenska familjeföretag med ursprung i olika delar av Europa, men med samma visioner kring hur livsmedel ska produceras – bra råvaror med fokus på hög kvalitet och god smak. Där föddes idén och kampanjen kring det nya samarbetet där Leksands Knäckebröds knapriga tunnknäcke Tre Kullor och Fontanas krämiga och smakrika Hummus spelar huvudrollerna.

– Det är inte ofta man hör Dalarna och Grekland nämnas i samma sammanhang. Därför är det såklart extra roligt att vi gör det här samarbetet med våra vänner på Fontana. Trots avståndet – både geografiskt och vad vi tillagar, så har vi alltid känt en speciell koppling till Fontana. En självklar del i kopplingen är vi båda i grunden är familjeföretag, men också hur vi delar passionen för vad som innebär absolut högsta kvalitet, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Trots den starka anknytningen till grekisk matkultur är Fontana mer än välkända i Sverige. Redan 1978 startade Frixos Papadopoulos tillsammans med sin fru Maro familjeföretaget. Sedan dess har Fontana varit en av Sveriges ledande leverantörer av det grekiska köket till svenskarnas middagsbord.

– Trots våra olikheter så kan inte vårt samarbete med Leksands Knäckebröd kännas mer rätt. Precis som Leksands Knäckebröd har vi länge verkat inom samma bransch, samtidigt som vi alltid delat samma vision kring att det är råvarorna som i slutändan gör den största skillnaden. Kampanjen ”Dippa varje dag – med gott samvete” är precis vad det låter som. Med Fontana och Leksand ska man kunna njuta av livets goda varje dag, med gott samvete både för dig och miljön, säger Corina Papadopoulou, kommunikationschef på Fontana.

Kampanjen ”Dippa varje dag – med gott samvete” startar vecka 38 och pågår till vecka 44 under 2021. Kampanjen kommer att vara synlig hos utvalda butiker. Rekommenderat pris för Fontanas hummus är 26 kronor/förpackning och rekommenderat pris för Leksands Tre Kullor är 32 kronor/förpackning.

Miljövänligt hantverk och tradition
Sedan starten av Leksands Knäckebröd på 1800-talet har hållbarhet och innovation varit en central del av verksamheten. Men hantverket och passionen för smak har aldrig kompromissats. Knäckebröden är bakade helt utan tillsatser och på enbart rena råvaror. Rågen och vetet är från svenska gårdar och vattnet från den egna källan. Sedan 2013 är bageriet helt fossilfritt.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING