De kinesiska vinkonsumenterna får allt mer utvecklad smak

Rapporten från Wine Intelligence är resultatet av tre månaders studier av handeln hos ledande, kinesiska vinhandlare. Den visar att det finns många fallgropar på den kinesiska marknaden för de som vill in. Allt fler kineser väljer vin som måltidsdryck och inte bara som investering. De mest framsynta vinhandlarna i Kina laddar för en mer diversifierad smak bland konsumenterna. Att de kommit vidare från att bara köpa de traditionella bordeauxvinerna som har dominerat importen av vin i Kina under de senaste tre åren. Rapporten visar också att den största konsumtionsökningen av vin kommer att ske i förorter och mindre städer. Att allt fler ur den kinesiska mellanklassen dricker vin regelbundet. Vad det gäller val av vin kommer de kinesiska konsumenterna efterfråga allt mer mjuka och fruktiga rödviner, tror vinhandlarna. Dessutom dricker allt fler vitt vin, speciellt i de södra delarna av landet där fisk dominerar på menyn. – Nu har vi nått slutet av den första etappen av den kinesiska vinmarknadens utveckling, säger Jenny Li, forskningschef på Wine Intelligence. Nu går vi mot en mer mogen marknad där majoriteten av vinköparna handlar för att själva konsumera snarare än att investera och lagra vin.