Det här värderar svenskarna högst när man väljer hotell

av Livets Goda

När svenskarna väljer hotell är det, förutom pris och frukost, läget och renlighet som avgör vilket det blir. Det visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av Radisson Blu. Många svenskar vill också att det ska finnas Wi-Fi och eluttag nära sängen.

Fyra av tio svenskar tycker att läget är viktigt när de väljer hotell. Det är den viktigaste faktorn efter pris, vilket kan ses som en hygienfaktor när vi bokar hotell. Det visar en ny undersökning om svenskarnas hotellvanor som Radisson Blu genomfört som en del av hotellets arbete med att erbjuda förstklassig service. 52 procent svarade att priset har betydelse.

– Vi ville undersöka vilka faktorer som svenskar värdesätter, förutom pris såklart, för att få en så fantastisk hotellupplevelse som möjligt. Många föredrar ett bra läge, vilket såklart underlättar för affärsresenärer som ska på möten och turister som ska utforska staden de besöker. Vi ser också att många gäster väljer att bo hos oss på Radisson Blu Royal Viking precis vid Centralstationen i Stockholm just på grund av läget, säger Sam Holmberg, General Manager på Radisson Blu Royal Viking Hotel och Radisson Blu Waterfront Hotel.

Bland yngre hotellgäster, i åldrarna 18–34 år, tycker hela 54 procent att läget är viktigt, jämfört med bara 25 procent bland gäster i åldersgruppen 65–84 år.

Renlighet viktigare bland kvinnor
Renlighet har också betydelse när svenskarna ska boka hotell, särskilt bland kvinnorna. 41 procent svarade att detta är viktigt, jämfört med bara 28 procent bland männen. Andra faktorer som både är viktiga för kvinnor och män är att det känns tryggt och säkert (20 procent), bekväma sängar (15 procent) och bra service (10 procent). Just säkerheten för både gäster och personal är viktigt för Radisson Blu och därför är samtliga hotell Safehotels-certifierade.

Storleken på rummet verkar dock inte ha någon betydelse. Bara två procent svarade att rumsstorleken och möjligheten till sen utcheckning är viktigt.

Obegränsad surf i sängen viktigt för svenskarna
På frågan om vad som alltid måste finnas på hotellrummet svarar fyra av tio att det måste finnas gratis Wi-Fi. Nästan lika många, 38 procent tycker att det måste finnas TV på rummet och en av tre svenskar, 33 procent, vill ha ett eluttag nära sängen.

– Vi har sett en ökad efterfrågan på eluttag nära sängen under flera år och något vi tänker på när vi designar hotellrum. Att både gratis Wi-Fi och eluttag vid sängen hamnar topp tre säger mycket om dagens hotellgäster. De vill slappna av i sängen efter en lång dag, scrolla igenom mobilflödet som avkoppling och samtidigt ladda både deras egna och mobilens batterier, fortsätter Sam Holmberg.

Undersökningen visar även att svenskarna tycker det är viktigt med luftkonditionering på rummet, 27 procent svarade detta. Även mörkläggningsgardiner (26 procent), spegel (23 procent), toalettartiklar (18 procent) och läslampa (14 procent) är viktiga faktorer.

Mer från undersökningen
• Pris är mer avgörande bland yngre gäster (18–34 år) än bland den äldre åldersgruppen (65–84 år). 67 procent jämfört med 41 procent svarade detta.
• Något förvånande visar undersökningen att pris är viktigare för personer med universitetsutbildning, jämfört med personer med gymnasial utbildning eller lägre, 57 procent jämfört med 49 procent.
• Bland kvinnor är det betydligt viktigare att det finns spegel och hårfön på rummet. 34 procent av kvinnorna tycker att en spegel är viktigt, jämfört med 13 procent bland männen. Inga av männen tycker det är viktigt med hårfön, medan 12 procent av kvinnorna anser att det måste finnas på rummet.
• Sova mörkt är viktigare ju yngre du är, 34 procent i yngsta åldersgruppen svarade att det är viktigt med mörkläggningsgardiner, jämfört med bara 13 procent i den äldre åldersgruppen.

Radisson Blu Waterfront i ny design Radisson Blu Waterfront har nyligen avslutat en renovering av alla 414 hotellrum, som nu har fått en ny, modern nordisk design. Lobbyn, restaurangen och baren har också fått ett lyft med ny design, nya möbler och en uppdaterad meny.

OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen är genomförd via Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Totalt deltog 1 077 respondenter i åldrarna 18–84 år, vilket representerar den svenska allmänheten. Undersökningen genomfördes mellan den 31 oktober och den 8 november 2024.