Diplomat Collection stärker sitt kommersiella team

Diplomat Collection, en av Sveriges mest prestigefyllda hotellgrupper, intensifierar sin globala tillväxtstrategi inför 2025. För att möta den ökande internationella efterfrågan och stärka sin marknadsposition, förstärks det kommersiella teamet med tre externa nyckelrekryteringar med Director of Sales, Sales Manager och Revenue Manager samt en intern rekrytering för tjänsten som Director of Communication and Brand.

Med fokus på att optimera försäljning, marknadsföring, kommunikation och intäktsgenerering, får Diplomat Collection en starkare kapacitet att utveckla och implementera strategier som stärker företagets konkurrenskraft och säkerställer en fortsatt exceptionell gästupplevelse.

Nyckelrekryteringar till kommersiellt team
Johan S. Friberg har tillträtt rollen som Director of Sales. Johan, med en gedigen internationell erfarenhet från hotellbranschen, kommer närmast från Nobis Collection där han haft samma tjänst. Pierre Sjöman är ny Sales Manager. Pierre, med bred erfarenhet inom försäljning och affärsutveckling, kommer närmast från Volvo Car Retail. Bodil Östmarck har tillträtt rollen som Revenue Manager. Bodil, med lång erfarenhet inom intäktsoptimering, kommer senast från Strawberry. Det nya teamet har tillträtt sina tjänster under januari och februari 2025.

En ytterligare förstärkning kommer från den erfarna medarbetaren Marie Matsson, som efter många år i företaget nu har tillträtt rollen som Director of Communication and Brand, under Anna Cappelen som är delägare och produkt- och designansvarig för hela koncernen. Marie, har varit en viktig del av Diplomat Collections framgång och utveckling sedan hon började 2006.

Vi är mycket glada att välkomna dessa erfarna och drivna ledare till vårt team. Deras strategiska vision och kompetens kommer att vara avgörande för vår internationella expansion och vår fortsatta strävan att leverera förstklassiga upplevelser för våra gäster, säger Lars Sandberg, vd Diplomat Collection.

Rekryteringarna är en del av Diplomat Collections långsiktiga ambition att befästa sin position som en ledande aktör inom den exklusiva hotell- och restaurangbranschen. Företaget fortsätter att driva innovation och tillväxt inför 2025 och därefter.

Koncernens expansion
I augusti 2024 öppnade Diplomat Collection sitt tredje hotell i Stockholm, Villa Dahlia, beläget i trendiga Tegnérlunden. Kedjan har sedan tidigare de ikoniska hotellen Hotel Diplomat vid Strandvägen och Villa Dagmar på Östermalmstorg i sin portfölj.