Hem Vinvärlden Dom Pérignon och Michael Riedel presenterar 2016 års begränsade utgåva

Dom Pérignon och Michael Riedel presenterar 2016 års begränsade utgåva

av Livets Goda

Riedel är känd för sin förkärlek till förvandling. På ungefär samma sätt som ett vin långsamt förvandlas under åren, omdanar och omskapar den tyske konstnären befintliga material. För Dom Pérignon har han tagit bokstäverna D och P i varumärket och skapat en poetisk och optisk metafor för tidens gång. Han gjorde detta genom att skapa komplexa skikt av de två bokstäverna både på kartongen och på flasketiketten. Resultatet är ett mönster med anknytning till de affischer som konstnären använde som bakgrund under sin vårutställning hos David Zwirner i New York. Texten på affischerna kommer från en webbplats som säljer konstmaterial. Genom att använda den här texten urholkar Riedel den avsedda användningen av produkter som är till salu, och använder istället informationen som odefinierat konstmaterial. I skikt som är nästintill oläsbara förvandlade han de vita, kubformade väggarna till vita väggar som består av text. Dom Pérignons innersta utgörs av skapandets kraft, tålamodets konst och fascinerande förvandlingar. I dag har både Dom Pérignons vintage 2006 och rosén 2004 nått sina första Plénitudes – tidpunkter när vinet når nya höjdpunkter och förvandlande smaker. Den första Plénitude kommer fram efter minst åtta år i källare, beroende på årgången. Vinet förkroppsligar därefter Dom Pérignons perfekta balans – dess största löfte. Detta är harmonins Plénitude. – Dom Pérignon Vintage 2006 är given medlem i den stolta och anrika Dom Pérignon-familjen. Det inspirerande och sinnesberikande konstnärliga samarbetet med Michael Riedel tillför flaskan ett fantastiskt yttre, utöver dess utsökta inre, säger Ladi Moradi, Brand Manager Dom Pérignon, Moët Hennessy Sverige. Dom Pérignon Vintage 2006 (7428) finns i Systembolagets beställningssortiment 750 ml, för 1379 kronor.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING