Den andra fredagen i januari, även känd som ”Quitters day”, är dagen då många ger upp sina hälsosamma nyårslöften. Kvargmärket Lindahls utropar nu samma dag till Kvargens dag – för att hylla och uppmärksamma den populära proteinkällan när motivationen verkligen tryter.
– Förra året präglades av en stark hälsotrend som resulterade i en explosionsartad kvargförsäljning. Genom att införa kvargens dag vill vi heja på fler att inte ge upp sina sunda vanor när motivationen sviktar. Förhoppningsvis kan det bli en påminnelse om att hälsosamt inte behöver vara jobbigt, utan kan vara enklare än vad många kanske tror, säger Johan Stenmarck, marknadsdirektör på Skånemejerier och ansvarig för Lindahls.
Efter förra årets kvargsuccé när det proteinrika livsmedlet var på mångas läppar ser Lindahls det som en självklarhet att livsmedlet ska få en egen dag. För Lindahls präglades 2024 av en kraftigt ökad försäljning och tillfällig lansering av helvita bägare som en lösning på den rikstäckande kvargbristen. För ägaren Skånemejerier innebar det ett beslut om att mångmiljoninvestera i utbyggnaden av produktionen av sin kvarg som alltid görs på svensk mjölk.
– 2024 blev verkligen ett utmärkande år i kvargens historia. Och populariteten tycks bara fortsätta öka. Vi har nu gjort en investering på 70 miljoner i vår kvargproduktion för att fortsätta driva utvecklingen inom produktsegmentet. Vi vill fortsätta ta fram spännande nyheter som gör det enklare för svenska konsumenter att leva ett hälsosamt liv, säger Johan Stenmarck.
Firandet kommer att ske tillsammans med Lindahls konsumenter den 9 januari 2026. Håll utkik i Lindahls kanaler för mer information när det närmar sig.
OM KVARG
Kvarg innehåller, precis som mjölken som kvarg görs av, 18 av de 22 näringsämnen som vi behöver få i oss varje dag. Lindahls kvarg har dessutom en hög proteinhalt och en låg fetthalt, vilket gör att den är ett gott exempel på de magra mjölkprodukter som är en del av Livsmedelsverkets kostråd för en hälsosam och hållbar kost.