Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Efter uppropet från svenska matproducenter: Lidl tecknar nya avtal för att säkra svensk livsmedelsproduktion

Efter uppropet från svenska matproducenter: Lidl tecknar nya avtal för att säkra svensk livsmedelsproduktion

av Christoffer Enquist

Efter att ett stort antal lokala matproducenter i förra veckan gick ut med en vädjan om stöd från livsmedelskedjorna agerade Lidl direkt och uppmanade, genom en debattartikel i Expressen, svenska bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid är nu flera nya avtal tecknade.

Lidl och Hammars Tonic

Lidl genomför just nu flera insatser för att stötta de små, svenska leverantörerna som drabbats hårt av coronapandemin. I förra veckan gick de ut och uppmanade landets bönder och producenter att kontakta dem. Syftet var att stötta de svenska leverantörerna genom nya samarbeten och att ta in fler svenska produkter i butikerna. Gensvaret har sedan dess varit enormt. Det är både små, medelstora och stora företag inom bland annat kött och chark, frukt och grönt, mejeri och konfektyr, från alla delar av landet som visat intresse. Redan nu har tre nya avtal tecknats.

– Vi går igenom alla de intresseanmälningar som inkommit och vet redan nu att vi kommer gå vidare med ett flertal leverantörer. Vår förhoppning är dessa nya samarbeten ska bli långsiktiga och att de ska vara fruktsamma för båda parter. Vi vill bidra till att stödja många av de matproducenter som kämpar för sin överlevnad och hjälpa till att trygga den svenska livsmedelsproduktionen, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Först ut bland de nya leverantörerna är Malmö Chokladfabrik, Kalmar Bageri och Hammars bryggeri.

– Det här är otroligt välkommet för hela kollektivet av små producenter. Våra kunder finns framförallt inom besöksnäringen – hotell, caféer, konditorier och bagerier, som på grund av pandemin har tappat massor av kunder. Genom den här möjligheten kan vi nu sälja choklad som vi annars inte skulle ha fått såld. Det innebär också att fler upptäcker våra produkter, säger Jens Fylkner, VD och delägare på Malmö Chokladfabrik.

– Vi är en liten aktör och blev i och med coronapandemin helt beroende av att dagligvaruhandeln kan hjälpa oss. Nu ger Lidl oss chansen att komma ut med våra produkter och det är otroligt häftigt att allt gått så snabbt. Det här måste ha varit världshistoriens snabbaste upphandling, säger Robert Henrysson, ägare på Hammars bryggeri.


Mer om Hammars Tonic kan man läsa i Livet Godas artikel;
Spännande tonicvatten lanseras av anrika Hammars Bryggeri >>>

Lidl har redan idag effektiva inköpsprocesser. För att påskynda arbetet med att ta in nya leverantörer och underlätta för befintliga har de under den senaste veckan sett över och anpassat process och avtalsvillkor ytterligare. Lidl Sverige distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer. Målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING