En av fyra svenskar har tagit en vit månad

Livets Goda 29 Jan, 2019
Whisky och Bourbon En av fyra svenskar (25 procent) har tagit en vit månad minst en gång under de senaste två åren. Den främsta anledningen till att helt avstå alkohol under en period är att man vill vara mer hälsosam. Det visar Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige.

Under januari ska många nyårslöften infrias och en januarimånad utan alkohol har numera blivit ett internationellt fenomen som går under epitetet ”Dry January”. Enligt en nyligen genomförd Sifoundersökning har hela 25 procent av svenskarna, lika många kvinnor som män, tagit minst en vit månad under de senaste två åren. I åldersgruppen 20 till 29 år är det flest (30 procent) som har haft en alkoholfri period, motsvarande siffra för 65 till 79-åringarna är 20 procent.

De vanligaste anledningarna till att ta en vit månad bland dem som ingick i undersökningen var:
1. ”Jag ville vara mer hälsosam”
2. ”Jag ville komma i form”
3. ”Jag ansåg att jag drack för mycket”
4. ”Jag ville se om jag klarade att helt avstå alkohol under en månad”
5. ”Jag ville spara pengar”

Bland dem som inte hade provat en alkoholfri månad var det betydligt fler kvinnor (66 procent) än män (48 procent) som kunde tänka sig att göra det.

Alkoholfri öl blir allt mer populärt
Undersökningen visar också att alkoholfri öl är det mest populära alkoholfria alternativet: 34 procent av de som deltog i undersökningen föredrog alkoholfri öl, 21 procent föredrog helst alkoholfri cider, 9 procent svarade alkoholfria drinkar och endast 4 procent föredrog alkoholfritt vin.

Carlsberg Sverige började sälja Carlsberg Alcohol Free redan 2006. På den tiden gick det bara att få tag på alkoholfri öl på Systembolaget. Drygt tio år senare har konsumtionen av alkoholfri öl ökat markant bland hela befolkningen.

– Förra året drack svenskarna nästan 15 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en ökning på 420 procent sedan 2013. Och om vi bara jämför januariförsäljning 2018 med samma månad 2017 så var ökningen hela 52 procent, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Fakta om Dryckeskollen
Undersökningen genomfördes av Sifo under perioden 16 till 21 januari 2019 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick 1 594 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen.

Lokala skillnader
• Vit månad är mest populärt i Värmland, Dalarna och Gävleborg (30 % mot 25 % för hela landet)
• Vit månad är minst populärt i Malmö (19 % mot 25 % för hela landet)
• Smålänningar tar en vit månad för att spara pengar (17 % mot 4 % för alla som deltog i undersökningen)
• Norra Sverige har störst andel invånare som inte dricker alkohol överhuvudtaget (25 % mot 16 % för riket)
• Malmöborna är mest förtjusta i alkoholfri öl (43 % mot 34 % för alla som deltog i undersökningen)


Guide Michelin Nordic 2019: Danmark går om Sverige med sina totalt 33 stjärnor

Mat och Restaurang Michelin Guide Nordic Countries 2019 delades ut i den danska…
19 Feb, 2019

Tre nya 2-stjärniga och fyra 1-stjärniga i MICHELIN Guiden Nordic Countries 2019

Mat och Restaurang Årets nordiska Michelin-guide publicerades igår efter att Stjärnorna offentliggjorts vid…
19 Feb, 2019

Livets Goda Premium - För dig som uppskattar att vara uppdaterad

Vin Älskar du vin och drycker av alla dess slag, och…
16 Jan, 2019

Små partier öl 15 februari 2019 – 12 drycker provade

Whisky och Bourbon Premium Bland nyheterna kommer favoriten från ett svenskt bryggeri, alkoholstark öl…
14 Feb, 2019

Pol Rogers 2012 Blanc de Blancs imponerar stort

Vin Initialt, precis efter skörden så haglade lovorden tätt om 2012.…
14 Feb, 2019

Maten vi slänger mest – produkt för produkt

Mat och Restaurang Willys ska halvera sitt matsvinn till år 2025. En viktig…
14 Feb, 2019
Artikelarkivet