Hem NyheterNyhet WB En gintrilogi från Sverige uppmärksammas internationellt i GIN Masters 2021

En gintrilogi från Sverige uppmärksammas internationellt i GIN Masters 2021

av Livets Goda

Den nya gintrilogin ENASTÅENDE, STJÄRNKLAR och SUPERMÅNE, utvecklad och producerad av Gävleduon Steven Kautzky Andersson och Catherine Engelbrekt har med inspiration från det förtrollande Sverige tagit fram de uppmärksammade produkterna. De erhåller, bara efter ett par veckor de har släppts på Systembolagets beställningssortiment två guldmedaljer och en silvermedalj i den världsomspännande tävlingen GIN Masters 2021.

Några av globala ledande dryckesspecialisterna har utifrån olika blindtester valt ut några av världens allra främsta och mest välsmakande GIN sorter. Medaljerna som BrandStar Alliance tilldelas är dessutom inom den prestigefyllda kategorin ”Ultra-Premium”, den högst rankade när det kommer till pris, smak och exklusivitet.

”Vi är ett litet företag med stor drivkraft att driva fram några av världens allra främsta och mest välsmakande drycker som produceras med omsorg för det genuina hantverket där det ska finnas en stark koppling till såväl ursprung som design. När Corona tog vid fick vi ställa in lanseringen av våra två produkter som heter StrongLady™. Det gick helt enkelt inte att träffa de restauranger vi hade startat en dialog med. Vi styrde snabbt om och utvecklade vår GINtrilogi, med tanke på den trend som råder och att det är en av de tuffare produktområden att etablera sig på. Vi är därför extremt glada och ödmjukt tacksamma att uppmärksammas på detta sätt. Vi är som sagt en liten aktör som tar vårt första stora kliv in på en tuff marknad, ett steg i taget.”, berättar Steven Kautzky Andersson, grundare av dryckes- och livsstilsföretaget BrandStar Alliance från Gävle och fortsätter:

”Det som känns extra spännande är att vi redan under tidig vår lade en av guldmedaljörerna i två olika fat, ett bourbon och ett svenskt ek, som vi har döpt till VILDKATT. Första batch i endast 100 exemplar blir klar för presentation vid slutet av sommaren, men vi har redan nu utvecklat tio produktvarumärken tillsammans med vår master blender Solveig Sommarström, en av Europas allra främsta och mest rutinerade.”, avslutar Steven Kautzky Andersson, dryckesentusiast och varumärkesutvecklare med tidigare erfarenheter som internationellt uppmärksammad och grammisnominerad  sologitarrist.

BrandStar Alliance är ett litet svenskt innovationsdrivet SME-företag som arbetar med utveckling av karakteristiska, exklusiva och nischade livsstilsvarumärken med fokus på goda och genuina dryckesupplevelser. Företaget har idag utvecklat tio olika produktvarumärken inom ultra-premium segmentet, där den aktuella GIN-trilogin är den första utgåvan. Detta är
ett resultat av ett nära samarbete mellan några av Sveriges allra finaste och mest erfarna yrkesutövare.

”Aromen hos olika växter har olika potential. Det är viktigt att hitta balansen så att alla kommer fram i sin fulla potential. Det är en utmaning och många försök krävs. Jag använder min näsa och min intuition som kommer från många års träning. GIN-trilogin är kraftfull och jag har valt växter från den svenska naturen, förstärkta med kryddor som varit en stor inspirationskälla under arbetet.”

Solveig Sommarström, en av Europas främsta och mest välrenommerade master blender, kemist, vatten- och aromaexpert. Ledamot i Spritakademien. Har idag närmare 40 års branscherfarenhet från flertalet ledande varumärken. BrandStar Alliance vill nyfiket och utforskande bidra till dryckestraditionen med produkter som ska kunna tilltala såväl livsnjutare som finsmakare. Företaget har högt ställda krav på såväl ingredienser som konceptualisering.

”Vi är extremt glada för detta, vi har arbetat hårt för att utveckla våra olika drycker, och att redan vid våra tre första utgåvor få detta gensvar är fantastiskt tycker vi. Våra egna ambitioner har hela tiden varit att skapa några av världens allra bästa smak- och dryckesupplevelser så vi känner oss överväldigade och tar ödmjukt emot detta fantastiskt fina erkännandet.”, berättar Catherine Engelbrekt, delägare.

Catherine Engelbrekt, designer och delägare i BrandStar Alliance. Gedigen erfarenhet inom hantverksmässiga livsstilsprodukter. Lanserade tidigare Björk & Berries, ett av världens första naturliga parfymvarumärken. Som ung fostrades hon av Erling Person och var med och etablerade H&M i Europa.

Med särskilt utvalda ingredienser har GIN-trilogins olika karakteristiska recept säkerställts av Solveig Sommarström medan framställningen har skett i samarbete med brännerimästaren Jonas Larsson vid Tevsjö Mill & Distillery. Designen har utvecklats tillsammans med Tommie Samuelsson som har hämtat inspiration från produkternas ursprung.

”Det är en unik serie ginrecept med annorlunda smaker. Ingredienserna skiljer sig från alla övriga gin på marknaden. Solveig Sommarström har valt att tillföra mycket av allt, både kryddor och andra exklusiva ingredienser som vanligtvis inte används, som blodrot, sprängticka och rönnbär. Det finns några få jämförbara produkter på marknaden, men inga som är bättre.”

Jonas Larsson, driver det cirkulära produktionssystemet med egen kvarn, vatten och destilleri som har fått namnet PlanetFriendly by Tevsjö. Produkterna är spårbara och har en 100 procentigt svenskproducerad grundbas. En av Sveriges ledande småskaliga destillerier.

Samtliga drycker har 45 % alkoholhalt för att på bästa sätt lyfta fram de olika smakernas karaktärer och de presenteras i 500 ml flaskor med vaxad kork. Grundbasen med enbär, koriander och citronskal är ett genomgående svenskt producerat 96 procentigt destillat.

Första upplagan är numrerade och består av 400 st av Enastående, 300 st av Stjärnklar och 300 st av Fullmåne. Pris för en flaska är 699 kr/st på Systembolaget.

Nr 1. ENASTÅENDE
(beställningsnummer på Systembolaget: 5121302)

Nr 2. STJÄRNKLAR
(beställningsnummer på Systembolaget: 5121402)

Nr 3. SUPERMÅNE
(beställningsnummer på Systembolaget: 5122502)

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING