En intervju med Pontus Bontegard om livet som ambassadör för Hendrick´s Gin

Hej Pontus! Vad gör du i ditt arbete som Portfolio Manager och Ambassadör för Hendrick´s Gin?
Min uppgift är att stärka varumärkets image och öka kännedomen om det, vilket kan ta sig uttryck på flera olika sätt. Jag arbetar exempelvis med att optimera synligheten genom att arrangera dryckesprovningar, workshops, utbildningar och att representera vid mässor, media och andra evenemang. Att resa och träffa producenter, marknadsteam och kunder med passion för produkterna och hantverket bakom är en stor del i mitt arbete. Jag lägger gärna fokus på specifika cocktailbarer och bartenders som kan utgöra värdefulla ambassadörer för oss.

Vad är det roligaste i arbetet med Hendrick´s Gin?
En av de roligaste aspekterna tycker jag är variationen och att det är en spännande tid att vara involverad i ginvärlden. Intresset för gin är starkt just nu och Hendrick’ har spelat en avgörande roll i den utvecklingen. Det är ett fantastiskt varumärke som jag känner stolthet över att få representera. Jag uppskattar även att arbeta tillsammans med inspirerande människor och att använda min egen kreativitet och se möjligheterna för varumärket när globala marknadsstrategier ska anpassas till den svenska marknaden.

Vad tycker du skiljer Hendrick´s från andra gin?
Det är flera faktorer som gör Hendrick’ Gin unik, delvis tillverkningen som sker i Skottland genom kokning och ångande av elva olika växter blommor, rötter, frukter och frön som har hämtats från hela världen så kallade ””botanicals””. Destillationen sker i två olika typer av kopparpannor, en traditionell kopparpanna och en mer sällsynt Carter-Head panna, som producerar olika stilar av gin med sina olika konstruktioner och metoder för destillering. Man hittar många klassiska smaksättningar som enbär, koriander, fläder och citrusskal, men även destillat av rosenblad hämtade från Bulgarien och gurka ingår och bidrar till en kryddig, uppfriskande och blommig smakprofil.

Slutligen, finns det något annat gällande Hendrick´s gin, som du skulle vilja dela med dig av?
Hendricks Gin är destilleras i små batcher på 500 liter åt gången av Master Distiller, Lesley Gracie. Kopparpannorna är original och köptes på auktion i London 1966 av Charles Gordon, barnbarnsbarn till William Grant. Med sitt hemliga receptet sedan lanseringen 1999 har Hendricks Gin prisats för sina framgångar, bland annat med omdömen från Wall Street Journal som beskrev Hendrick´s som ””Best Gin in the World”. Den svarta apotekar-flaskan har hämtat inspiration från den viktorianska eran, där man förvarade de mest värdefulla läkemedlen i mörkt glas för att skydda dem från att skadas av solljus.

Hur ser ditt recept ut på den perfekta GT:n?
50 ml Hendricks Gin Fever Tree Indian Tonic Gurka Is • Fyll ett passande glas med isbitar, gärna ett förkylt glas.
• Fyll på med Hendrick´s Gin.
• Toppa upp med kyld tonic efter önskemål.
• Rör om och garnera med gurkskivor.

Har du några andra favorittips på ginbaserade drinkar som du kan dela med dig av?
Jag fascineras av tidlösa klassiker i cocktailvärlden, men tycker att det är spännande att bartenders utvecklar och förädlar klassiska drinkrecept. Ofta med en twist som ger en mjukare smakprofil, Unusual Negroni tycker jag är en sådan drink!

Tack för tiden Pontus! Pontus tips på Unusual Negroni
30 ml Hendrick´s Gin
30 ml Sweet Vermouth
15 ml Campari
15 ml Aperol
Apelsinzest

• Häll ingredienserna i ett rörglas och tillsätt is.
• Rör sedan drinken tills den är riktigt kall och vattnet från isen har mjukat upp smakerna en aning.
• Sila drinken över en stor isbit och garnera med en twist av apelsinskal.

Hendrick´s Gin finns på Systembolaget och har artikelnummer 81679 och kostar 441 kr (700 ml). Finns den inte i din butik så kan du enkelt beställa hem den.

Till Hendrick´s Gin på Systembolaget >>