En varsam uppdatering: Det är åtta år sedan Mariestads uppdaterade sin design, men nu är det dags. Man lyfter hantverk och tradition till en tidlös tradition, stilfull och aktuell i tiden. Designbyrån Neumeister har gjort en varsam uppdatering för att inte tappa igenkänningen hos Mariestads målgrupp. Detta är ett klassiskt varumärke som inte ska göra för stora förändringar åt gången. Utrullningen av nya Mariestads påbörjas vecka 40.

En varsam uppdatering
2022 såldes det 14,5 miljoner liter Mariestads på Systembolaget, det näst största ölmärket på Systembolaget. Mariestads växlar hela tiden med kreativa reklamfilmer som ”en öl på det”, eller när Peter Stormare var livsnjutaren som drack Mariestads. Det har byggt varumärket och har blivit en riktig klassiker sedan lanseringen 2000. Men nu har det blivit dags att uppdatera varumärket till en mer tidlös och stilfull etikett som känns mer i tiden.
– Bakgrunden är att vi behöver fräscha upp Mariestads. Vi har sett på konsumentundersökningar att Mariestads kan uppfattas som ett lite mossigt och inte så aktuellt varumärke. Den befintliga designen har dock gjort sitt jobb under de senaste åren och drivit oss mot den position som vi önskar men nu är tiden mogen för en uppdatering så att vi uppfattas som ett varumärke i tiden, säger Maria Berggren, produktchef på Spendrups.
Det blir en mjuk övergång till den nya designen som börjar rulla ut från Spendrups från och med vecka 40 och av hållbarhetsskäl kommer inget gammalt material kommer kasseras.