Hem NyheterVinnyhet Enjoy Wine & Spirits tillsammans med dryckesbranschen presenterar den första klimatrapporten för verksamhetsåret 2018

Enjoy Wine & Spirits tillsammans med dryckesbranschen presenterar den första klimatrapporten för verksamhetsåret 2018

av Livets Goda

Enjoy Wine & Spirits tillsammans med övriga aktörer i dryckesbranschen gör gemensam sak för att minska sin klimatpåverkan.

Enjoy Wine & Spirits anslöt sig från starten till Dryckesbranschens klimatinitiativ. Det gemensamma arbetet i branschen startade 2016. Enjoy Wine & Spirits har mätt företagets klimatavtryck sedan 2015.

– Vi har jobbat med hållbarhet och mätt vårt klimatavtryck sedan flera år tillbaka . Vi har länge klimatkompensera alla våra frakter och transporter. Nu känns det otroligt bra att hela branschen går ihop för att sätta gemensamma klimatmål. Då har vi möjlighet att påverka klimatet mer än som ett enskilt företag, säger Lisa Gunnarsson, Chief Financial Officer & Corporate responsibility på Enjoy Wine & Spirits 

Dryckesbranschen arbetar för att tillsammans bli en mer hållbar bransch utan någon klimatpåverkan. Initiativets första gemensamma rapport visar att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.

I Dryckesbranschens Klimatinitiativs första klimatmätning deltog 35 företag vilket utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym. Här ingår stora och små bryggerier, vin- och spritimportörer och deras respektive branschorganisationer, Sveriges Bryggerier, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) samt Systembolaget.

”För att vi ska nå klimatmålen i Agenda 2030 måste vi som bransch arbeta tillsammans. I Dryckesbranschens Klimatinitiativ har vi hittat en bra form för detta. Här är vi inte konkurrenter utan bara goda branschkollegor som jobbar tillsammans och inspireras av varandra för att minska vårt klimatavtryck, säger Anna-Karin Fondberg, vd Sveriges Bryggerier.

Initiativets första gemensamma rapport visar att nästan all energianvändning, 99 procent, hos företagen är fossilfri, dvs kommer från förnybara källor som t ex vatten- och vindkraft.

Den största klimatpåverkan kommer från förpackningar, 77 procent, vilket ligger i linje med hur det ser ut för flera andra branscher.

Transporter står för ca 20 procent av de indirekta utsläppen. Många av företagen som deltagit i rapporteringen har redan påbörjat omställningen till mer klimatsmarta transportmedel, men det finns utvecklingspotential inom området.

– Flera av företagen som deltar i initiativet har redan idag ett ambitiöst klimatarbete. Många arbetar dedikerat med frågan och är engagerade i att ha så låga koldioxidutsläpp som möjligt. Fokus för oss framåt är att sätta konkreta mål för förpackningar och transporter, samt att stötta varandra, stora som små aktörer i branschen, att integrera hållbarhet i våra affärsmodeller fullt ut, säger Anna De Geer, vd SVL.

– Vi är i början på vår gemensamma resa mot en dryckesbransch utan klimatpåverkan och vi kommer dela med oss av våra framsteg under vägen. Vi vill vara transparenta och hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara val, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

För mer information och resultat – läs rapporten se – www.svl.se

Deltagande företag 2018-2019

Altia Sweden, AMKA, Arvid Nordquist, Carlsberg Sverige, Chris-Wine, Contemporary Wines, Domaine Wines Sweden, Dugges Bryggeri, Enjoy Wine & Spirits, Galatea, Giertz Vinimport, Handpicked Wines Sweden AB, Hermansson & Co, Iconic Wines, Johan Lidby Vinhandel, Krönleins Bryggeri, Lively Wines Sweden, Nigab, Remmarlöv, Spendrups Bryggeri, Solera Sweden, Terrific Wines, Treasury Wine Estates Sweden, Tuesday Wines, Spring Wine and Spirits, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier, Systembolaget, Umida Group, Valid Wines/Vinunic, VCT Sweden, Vinestor Sweden, Ward Wines, The Wineagency, Winemarket Nordic, The Wine Team, Wine World, Quaffable Wines, Åbro Bryggeri

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING