Ensamma semlor söker nya hem – Too Good To Go ska rädda Gullbullen och Gräddobert

av Livets Goda

Övergivna, bortglömda och ledsna – men fortfarande fluffiga och fyllda med kärlek. Inför fettisdagen riktar Too Good To Go fokus på de semlor som aldrig fick chansen att avnjutas. Genom en tragikomisk kampanj, inspirerad av annonser för hemlösa djur, lyfter maträddar-appen semlornas egna berättelser och personligheter – allt för att skapa en starkare känslomässig koppling till matsvinn.

”Genom att ge semlor en egen personlighet skapar vi en känslomässig koppling som gör det svårare att bortse från matsvinnsproblematiken. Med humor och värme vill vi belysa ett viktigt problem och vår förhoppning är att väcka den handlingskraft som krävs för att skapa förändring. Förutsättningarna finns där och tillsammans kan vi alla göra skillnad. ” – Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

Nu går vi in i perioden då miljontals semlor riskerar att slängas. Under fettisdagen konsumeras omkring sex miljoner semlor, men många blir också över – fullt ätbara, men bortglömda. Varje år säljs cirka 40 miljoner semlor i Sverige, och med den ökade produktionen följer också ett stort matsvinn. Samtidigt som bageribranschen spår ett nytt försäljningsrekord av semlor för fjärde året i rad har matsvinnet i Sverige legat nästintill oförändrat sedan 2020 och vi riskerar att missa etappmålet om att halvera matsvinnet till 2030. Svenska hushåll slänger i snitt 33 kilo mat* per person och år – och bröd och mejeriprodukter, två av semlans huvudingredienser, är bland de mest slängda livsmedlen.

En gullig påminnelse om ett allvarligt problem
För att belysa problemet med matsvinn på ett nytt sätt låter Too Good To Go semlorna själva vädja om att bli räddade. Klassiska rivlappsannonser – en symbol för bortsprungna djur – kommer att sättas upp över hela Stockholm i hopp om att semlor som Gullbullen och Gräddobert ska få sina drömmar om nya hem infriade.
Genom att låta semlorna själva få en röst vill Too Good To Go påminna om att matsvinn inte bara handlar om statistik – utan om fullt ätbar mat som förtjänar en chans. Bakom varje semla finns en historia. Och varje räddad semla är ett steg mot ett minskat matsvinn.

Rivlappsannonserna kommer att synas som guerilla-postningar runtom i Stockholm, där förbipasserande kan riva av en lapp – och få chansen att rädda en semla via Too Good To Go-appen. Samtidigt sprids fler semlor och deras berättelser i Too Good To Go:s sociala kanaler för att inspirera ännu fler att agera.

*Källa: Livsmedelsverket, 2024-02-23.