Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Expertråd för föräldrar som kämpar med petiga ätare

Expertråd för föräldrar som kämpar med petiga ätare

av Livets Goda
  • Svenska barn i åldern 10-17 år är landets petigaste ätare, enligt en ny undersökning. 
  • 28% av svenska föräldrar erkänner att de belönar sina barn när de provar nya livsmedel, men en kulinarisk expert varnar för detta tillvägagångssätt.
  • Över en fjärdedel av svenska föräldrar har inte infört nya livsmedel åt sina barn på över ett år.

Svenska föräldrar kämpar mot petiga ätare när det är matdags, enligt en ny undersökning av HelloFresh.

Data från företagets senaste undersökning avslöjar att barn i åldern 10-17 år är mest petiga när det gäller mat, medan småbarn under 4 år är de mest äventyrliga när det är matdags.

I genomsnitt inför de flesta föräldrar nya livsmedel åt deras barn var sjätte månad eller oftare. Undersökningen har dock visat att över en fjärdedel av föräldrarna inte hade gjort det på över ett år, medan 9% svarade att de inte hade gett sina barn något nytt att prova på över 10 år.

Det verkar som att föräldrar begränsar variationen i deras barns kosthållning baserat på deras egna matpreferenser. 70% av svenska vuxna svarade att de har uteslutit vissa livsmedel för att ‘de vet att de inte kommer att gilla dem’.

Ytterligare 40% sa att de uteslöt maträtter om de inte visste hur man lagar dem, medan 18% medger att de lagar samma måltider om och om igen för att hålla stämningen fredlig när det är matdags.

I have många innebär detta att utelämna vissa smaker och ingredienser från inköpslistan. Enligt resultaten är umami-, kryddiga och beska smaker de svåraste att få barn att prova, medan de mest utmanande livsmedlen är fisk och grönsaker, både tillagade och råa.

Många föräldrar använder särskilda taktiker för att uppmuntra deras barn till att vara mer äventyrliga med mat, men yngre svenska föräldrar förlitar sig på ett tillvägagångssätt som egentligen kan vara kontraproduktivt. De under 24 år är mest troliga att belöna sina barn för att prova nya livsmedel, men HelloFresh kökschef Sara Hoffgaard förklarar varför denna taktik kan vara ohjälpsam:

“Om sockerhaltigt och onyttigt godis används som belöning, blir de ännu mer önskvärda för ett barn, och gör barnen mindre troliga att prova nyttigare alternativ.

Genom att belöna barn för deras matvanor, skapar vi en konstruktion där barn måste genomlida en ‘dålig sak’, som att äta grönsaker, för att få en ‘bra sak’, som en söt efterrätt. Detta tillvägagångssätt kan psykologiskt underbygga att maten inte är något som är trevligt, utan något som helt enkelt måste ätas innan vi unnar oss något gott.“

Ett av de mest populära tillvägagångssätten för att handskas med petiga ätare var att lägga till nya livsmedel i små mängder, en taktik som 34% av föräldrarna föredrog. Sara förklarar varför detta kan vara effektivt:

“Det är klokt att inkludera ett obekant livsmedel tillsammans med mat som du vet att ditt barn gillar. I huvudsak fungerar den bekanta maten som en snuttefilt för ditt barn, vilket gör att de känner sig mer bekväma vid middagsbordet.

För att uppmuntra ditt barn att prova det nya livsmedlet, så gör jämförelser mellan det nya livsmedlet och maten de redan gillar. Till exempel, ‘den här maten är knaprig precis som morötter som du gillar’. Återigen kommer detta att skapa en förtrogenhet mellan ingredienserna.”

Lär dig mer om hur du övervinner barns petiga matvanor med HelloFresh. Se barnvänliga recept här, tillsammans med expertråd om hur du vidgar dina barns vyer gällande måltider.

HelloFresh undersökte 1 013 vuxna i Sverige, som en del av en större global studie som omfattade 21 738 vuxna i 15 länder.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING