- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Eyetracking-studie visar vad vi uppmärksammar på restaurangen

“Under en timmes restaurangbesök fäster vi blicken på ca 7000 olika punkter runt om i lokalen. Det har Tork kunnat konstatera genom modern så kallad eyetracking-teknik där besökare fått bära glasögon som registrerar vad blicken fastnar på. Experimentet har kompletterats med en europeisk studie för att skapa insikter om vad som är viktigt vid ett restaurangbesök. ”Studien visar att vi fäster blicken på så mycket mer än maten och sällskapet. Vi tittar på det som står på bardisken, på servetthållaren på bordet, på andra gäster och på detaljer inne på toaletten. Kanske är det därför som fler tycker att det är viktigt att restaurangen är ren och fräsch än att servicen är bra. Och att ofräscha toaletter är den näst vanligaste orsaken till att en gäst är missnöjd med sitt restaurangbesök”, säger Kristina Hård Forser, som ansvarar för SCA:s europeiska bordssortiment på SCA Tork. Mer dricks om personalen har kul 4 av 10 föredrar öppet kök – främst för att vi vill kunna se att det är fräscht där maten tillagas. Men även för att vi tror att personalen presterar bättre om de känner gästernas ögon på sig. Så fort en servitör passerar vårt bord tenderar vi att titta på personen. Och då förväntar vi oss också uppmärksamhet. Framför allt är vi villiga att ge mer i dricks om personalen: • är uppmärksam (68 procent) • har kunskap om menyn (47 procent) • låter gästen göra ändringar i sin maträtt (45 procent) • skrattar och har kul med dina kollegor (45 procent) • rekommenderar bra dryck till maten (32 procent) • har tid för småprat (24 procent) Kvinnor tenderar att ge mer dricks om personalen har varit uppmärksam, visat kunskap om menyn och låtit henne ha egna önskemål runt sin maträtt. Männen däremot uppskattar att personalen kan rekommendera bra dryck till maten, har tid för småprat och kan guida dem genom menyn. Mindre bra är att 39 procent tycker att personalen ofta verkar stressad. Hög standard på köken – men det finns saker att förbättra Även om 78 procent tycker att köken generellt håller en hög standard och hela 80 procent att toaletterna är välstädade, finns det saker som kan förbättras. Det här är vi oftast missnöjda med efter ett restaurangbesök: • För lång väntan på service (40 procent) • Ofräscha toaletter (37 procent) • Ljudnivån på restaurangen (35 procent) • Servicenivån (35 procent) • Hur maten smakar (35 procent) • Hur andra gäster uppför sig (24 procent) Däremot tycker vi att inredningen, musiken, fint vikta servetter och ljus och blommor höjer det allmänna intrycket. “”En viktig del av gästupplevelsen är att skapa en bra upplevelse för personalen. När personalen är mer bekväm på jobbet, kommer gästerna att också vara det. Om vi kan supporta med de grundläggande bitarna som refills eller tableware-produkter, kommer personalen att ha mer tid och ork att spendera på andra saker, som interaktion med gäster”, säger Kristina Hård Forser. Om eyetracking-studien Eyetracking-studien utfördes av Tobii på uppdrag av Tork. Studien genomfördes i februari 2015 på en restaurang i centrala Stockholm. Totalt tio gäster, med olika ålder och kön fick, 1) ta en drink i baren med vy över ett öppet kök, 2) tvätta händerna på toaletten och 3) äta middag vid ett bord i matsalen i restaurangen. Under det en timma långa besöket bar gästerna eyetracking-glasögon med mikrokameror som registrerade varje ögonrörelse och fixering. Uppgifterna analyserades sedan och översattes till visuella ”heatmaps”. Om den europeiska undersökningen Undersökningen genomfördes av United Minds på uppdrag av Tork med 3087 respondenter på sex olika marknader (och som hade besökt en restaurang minst en gång under den senaste månaden). 51,4% av de svarande var kvinnor och 48,6% män. Svaren genererades via online web-paneler och distribuerades via epost.”