Hem Whisky & Bourbon Facile Punsch: Svensk historia och stolthet på Nobelbanketten

Facile Punsch: Svensk historia och stolthet på Nobelbanketten

av Livets Goda

Ikväll på den pågående Nobelbanketten så serveras Facile Punsch ånyo som en av två avecer som gästerna får välja mellan till kaffet. Detta är imponerande det tionde (!) året i rad (och elfte gången totalt) som Facile punsch serveras på Nobelbanketten.

Facile Punsch åter på Nobelmiddagen

En stor ära – att vi återigen får förtroendet att vara dryckesleverantör till ”festernas fest” och vi tackar Nobelstiftelsen för stödet av punschens kulturarv och till svensk dryckeskultur. Facile punsch utgör premiumalternativet på den svenska punschmarknaden. Båda våra punscher, Facile och Trosa punsch, vinner alltmer uppskattning och beröm för sin modernare touch och lägre sötma jämfört med de gamla traditionella punscherna” säger Hans-Eric Waborg, VD Facile & Co AB.

Livets Goda har naturligtvis provat denna stolta, svenska produkt, och vi tycker att ni borde göra detsamma.

Livets Goda om Facile Punsch

Facile Punsch

Här möts vi av en gyllene transparent bärnstensfärgad punsch. Doften är stor, uttrycksfull, och arrakstonerna är markerade samtidigt som en diskret romnyans backar upp i periferin. Kryddigheten är där, likaså citrusfrukter och pomerans samt en ton av florsocker. I gommen en simmigt söt men frisk arrakssmak som upplevs nyanserad, kryddigt fatig och med intensitet från den jamaicarom som ingår i blenden. Eftersmaken är intensiv men elegant och stannar kvar länge.

Det här är onekligen en seriös punsch som sticker ut och den högre alkoholhalten bidrar till mer friskhet och spänning till drycken. Panelen provade Facile såväl lätt kyld som rumstempererad; vilket serveringssätt som väljs beror på eget tycke och smak men serveras punschen till en dessert eller salt mögelost så vinner den på lätt kyla.

92 poäng

Facile Punsch
Nr 637 (700 ml) 26%, 269 kr
Sverige

Punschen kan beställas via Systembolaget här >>>
(finns på hyllan i 42 Systembolagsbutiker)

HoReCa handlar från Menigo eller www.outofhome.se

Mer läsning för den intresserade – Punschens historia

PUNSCHEN PÅ 1700-TALET
Den svenska punschhistoriken går tillbaka till augusti 1733 då Batavia-arrak från ön Java, Indonesien, kom till Sverige med Ostindiska Kompaniets första fartyg ”Fredricius Rex Suecia”. Batavia-arrak kom att dominera svensk spritimport ända fram till början av 1900-talet. En av de tidigaste nedtecknade recepten på svensk punsch kommer från hushållerskan och kokboksförfattarinnan Kajsa Warg år 1755. Därefter reglerades det i en förordning år 1767 att punsch skall tillverkas på Batavia-arrak. Svensk punsch serverades på krogar och kaffehus, där de klassiska ingredienserna Batavia-arrak, vatten, socker, te och citron blandades till färdig dryck efter beställarens önskemål och dracks rykande varm. Till en början blev punschen en festdryck för de välbärgade i samhället.

PUNSCHEN PÅ 1800-TALET
Under 1800-talet kom drycken att få ett uppsving och handlare i Sverige började tillverka och buteljera punsch för försäljning till den bredare allmänheten. 1845 är ett märkesår i den svenska punschens historia. Då blandade vinfirman J. Cederlund i Stockholm en drickfärdig punsch på butelj. Det var också då man började servera drycken kall, som ett alternativ till den värmande koppen. På några år fullständigt exploderade punschförsäljningen i landet. I senare delen av 1800-talet, då Sverige hade en befolkning om 3,5 miljoner, drack svenskarna årligen totalt ca fem miljoner liter punsch att jämföra med de 123,310 liter punsch Systembolaget sålde under 2016.

Många firmor tog efter Cederlund och saluförde sin egen blandning på flaska. För att hävda sig i konkurrensen och locka fler köpare på den växande punschmarknaden gav tillverkarna sin punsch slagkraftiga namn och prydde buteljerna med fantasifulla etiketter, bl a;
Jakt punsch, Cykel punsch, Sport punsch för de atletiska, Bellman punsch, Kavalleri punsch, Telefon punsch, Publicist punsch för journalister, Linne punsch, Velociped punsch, Utställnings punsch, Fin punsch för de kungliga, Hushålls punsch för vanligt folk, Vega punsch, Elevator punsch (Katarinahissen), Victoria punsch, Valhalla punsch, och Cirkus punsch. Bland de ledande punschfirmorna återfanns, förutom J. Cederlund, J.D. Grönstedt och Tegnér & Wilcken i Stockholm, bl a Platin i Göteborg, Faxe i Malmö samt Carlshamns punschfabrik och von Bergen i Karlshamn.

Svensk punsch är en dryck som av många ses som den givna nationaldrycken. Dess starka förankring i de svenska traditionerna har lämnat kulturhistoriska avtryck, inte minst i de otaliga sånger som tillägnats drycken och som sjungs både hemma vid privata festligheter och av prominenta körer i offentligheten.

Punschen kommer ju ofta i slutskedet av en finare middag, och då gärna ihop med den mest kända punschsången;
Punschen kommer,
Punschen kommer,
Ljuv och sval,
Glasen imma,
Röster stimma,
I vår sal,
Skål för glada minnen!
Skål för varje vår!
Inga sorger finnes mer,
När punsch vi får
(Mel. Änkevalsen ur Glada Änkan)

Även den svenska arkitekturen har påverkats av punschens status. De vackra inglasade verandorna som borgarna och de högre stånden lät bygga på sina hus under 1800-talet och in på 1900-talet kallas för ”punschverandor”. Det var där man drack punsch, kall eller varm, med eller utan gäster. Punschen fick också starkt fäste hos studenter och militären, där den ännu idag serveras vid sammankomster och högtider. Punsch blev även Ordensbrödernas dryck. Ordenssällskapen upplevde nu sin storhetstid i landets alla städer. Par Bricole, grundat av bland andra Carl Michael Bellman, lät t o m punschen spela en särskild roll i sina ritualer.

PUNSCHENS FALL – 1900-TALET
Antalet punschvarumärken växte stort ända fram till det att det svenska alkoholmonopolet infördes och med 1900-talets inträde blev nykterhetsrörelsen i Sverige radikalare. Först kom varietéförbudet, sedan motboken och slutligen dödstöten mot alla de gamla punschmärkena när tillverkning och försäljning av alkoholhaltiga drycker förstatligades åren 1917 – 1919.

Det statligt ägda Vin & Sprit, som fick monopol på utveckling och kontroll av sprittillverkning, reducerade då ner antalet varumärken till endast fyra stycken.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING