Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Fem enkla tips på hur du inom restaurangbranschen bygger en hemsida

Fem enkla tips på hur du inom restaurangbranschen bygger en hemsida

av Livets Goda

För många småföretagare som är verksamma inom café-, fastfood- eller restaurangbranschen finns det en liten eller ingen budget att bygga en hemsida externt samtidigt som det kan kännas som om tid och kunskap är otillräckligt för att göra det själv. Fördelarna med en hemsida är många och med ett bra verktyg för att bygga en sajt är det betydligt enklare än vad många tror. Webbhotellspecialisten STRATOs hemsideexpert Herman Borel ger sina bästa tips på hur du bygger en bra hemsida med små medel.  

  • Trots att vi lever i en tid dominerad av sociala medier är en hemsida ett tecken på att din verksamhet är seriös och i många fall avgörande för att du ska kunna bli hittad via Google. I en av våra senaste studier visade det att även om din verksamhet blir upptäckt via personlig rekommendation eller sociala medier använder kunder fortfarande främst hemsidan som ett sätt att bli tryggare i sitt val. Detta är särskilt viktigt på den starkt konkurrensutsatta marknaden inom gastronomiområdet. I bästa fall lyckas du via din webbplats förmedla en helhetsbild av den enastående upplevelse som kunden kan förvänta sig hos dig. Information om vad maten innehåller och vart råvarorna kommer ifrån har också blivit alltmer viktigt, säger Herman Borel.

Om du följer de fem tipsen nedan kommer du lyckas bättre än de flesta av dina konkurrenter:

Gör det enkelt och börja litet
Välj ett verktyg som är enkelt att lära sig utan förkunskaper så att du snabbt kan göra förändringar själv utan att bli beroende av andra. Den goda nyheten är att det idag finns en mängd olika verktyg för att bygga hemsidor hos etablerade webbhotell som gör detta enklare än man någonsin kunnat föreställa sig. Börja med att välja en enkel design och struktur som du sedan kan utöka. Det ska också vara lätt för dig som café- eller restaurangägare att ha eller ta bra bilder på vilken mat som serveras och som sedan kan läggas upp på webbplatsen. Båda delarna ökar sannolikheten att jobbet blir snabbt gjort, skapar förtroende och ett intresse att testa maten. Det sänder också en signal att du inte har en ofärdig och ouppdaterad hemsida som upplevs ha undermålig design. Prioritera enkelhet, ordning och struktur framför mycket innehåll, men glöm inte bort att bilderna är det viktigaste. Dessutom, använd inte blinkade effekter, vilket var en trend från förra århundradet.

Bli sökbar
Se hemsidan som ett komplement och inte substitut till din närvaro i sociala medier. Sökningar på Google triggar inte facebooksidor eller instagramkonton i lika hög utsträckning som en hemsida. Därför är det viktigt att du beskriver din verksamhet på ett tydligt och enkelt sätt samt lägger beskrivningen på förstasidan. Ju enklare det är att förstå, desto mer sammanhängande blir det om ditt företag har synlighet i andra kanaler. När du känner dig mogen är nästa steg att sökordsoptimera (SEO) din sida, vilket gör att du kommer före konkurrenter i sökningar.

Var kontaktbar
Se till att dina besökare lätt kan komma i kontakt med dig via telefon eller e-post, vilket ibland uppfattas som enklare av kunderna.  Placera gärna kontaktinformationen högst upp på webbplatsen så att den inte kan missas. Dessutom förväntar sig dagens besökare ett bokningsverktyg.

Tänk mobil först
De flesta besökare använder mobilen och välj därför ett hemsideverktyg som ger dig möjlighet att se din hemsida i mobil vy.

Få kunden att känna sig bekväm och säker med sitt val
Det gäller även att vara så personlig som möjligt eftersom förtroende främst byggs med människor och inte bara med fina matfoton. Presentera dig själv som passionerad och tillgänglig. Inkludera en sida om anställda eller en “Om”-sida där du berättar din personliga eller affärsmässiga historia. Du kan också inkludera små videor eller panoramavyer av platsen. Ge dessutom information om kunders vanligaste frågor, till exempel avbokningspolicy för bordsbokningar, om det finns glutenfria alternativ, barnrätter och om betalningen kan ske med swish. Finns det andra saker som kan göra kunderna mer trygga i att välja er, till exempel en extra cateringtjänst? En bra referenspunkt är din ursprungliga idé om vad du ville att kunden skulle uppleva i din lokal – våga vara kreativ för att överföra samma idé till din webbplats och förmedla ditt koncept.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING