1

Fler väljer en vit jul

Under julen väljer allt fler alkoholfria drycker till julbordet. Det är tydligt när ICA jämför försäljningen av alkoholfria drycker under julperioden de senaste åren. Alkoholfri öl är den populäraste drycken bland alkoholfria alternativ, försäljningen hittills har ökat med 23 procent jämfört med föregående år, men även försäljningen av alkoholfritt vin och cider har ökat.

– Att fler väljer alkoholfria alternativ till julbordet är positivt inte enbart utifrån ett hälsoperspektiv utan också för att julen framför allt är barnens högtid. Alkoholen i sig innebär inte några hälsofördelar och ju lägre alkoholintag desto bättre för hälsan. Tillsätter man dessutom frukt och bär som innehåller vitaminer, mineraler och fibrer i sin alkoholfria dryck blir det till och med ett hälsosamt alternativ, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige.

Det finns flera orsaker till att fler väljer alkoholfria drycker, framförallt är det på grund av svenskarnas ökade intresse för hälsa. Fler är medvetna om hur alkohol påverkar kroppen kombinerat med att det i dag finns ett stort utbud av alkoholfria alternativ anpassade till maten som ska ätas.

– Det är många fester och sociala sammanhang som avlöser varandra kring jul och nyår. Att välja alkoholfria drycker kan också bidra till större ork för sådant som kanske hade känts tyngre efter några glas alkohol, som till exempel en långpromenad eller en liten löprunda i mellandagarna efter mycket ätande, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige.

Så mycket ökar försäljningen av följande produkter under julperioden* mellan 2017–2019.

2017–2018 2018–2019
Öl alkoholfritt 41,4% 23,4%
Alkoholfritt vin 6,8 % 2,1%
Cider -6,7% 7,3%

*Försäljningen från 2017 och 2018 är baserad på perioden mellan vecka 48–52

Försäljningen från 2019 är baserad på perioden mellan vecka 48 fram till 19 december