Nyligen undersökte en grupp studenter vid University of California-Davis Graduate School of Management, hur stor andel av Kaliforniens vinodlare som använde sig av sociala medier för att kommunicera med sina kunder. Resultatet visade att 80 procent av de 109 vinodlare som tillfrågades använde Facebook aktivt som en marknadsföringskanal. Det är en markant ökning från i fiol då siffran låg på 46 procent. 64 procent av de tillfrågade använde Twitter, jämfört med 21 procent 2009 och 52 procent bloggade, vilket endast 18 procent gjorde för ett år sedan. Många har insett fördelarna med Facebook, Twitter och bloggar då de är billiga sätt för vinföretagen att få ut sina budskap. Dessutom får de direkt feedback från sina kunder i dessa medier. Behovet av att kommunicera har också ökat kraftigt efter finanskrisen som drabbade vinnäringen hårt. 95 procent av de amerikanska vinkonsumenterna säger idag att priset är en viktig faktor inför ett köp. Förra året ansåg endast 75 procent att det spelade stor roll. 80 procent säger dessutom att de har börjat köpa billigare viner. En intressant aspekt av undersökningen är att konsumenterna numera visade sig vara mindre intresserade av vilket betyg ett vin fått. Experter anser detta vara en positiv trend då den moderna kommunikationen via sociala medier bygger på att utbilda konsumenterna. Får de mer kunskap, kan de göra sina egna bedömningar av vinerna de dricker.
817