Fontana och foodora öppnar restaurangkedja

Trenden med virtuella restauranger eller “ghost restaurants” är här för att stanna. I början av maj kommer stockholmare och uppsalabor att kunna beställa hem färdig pizza från den nya restaurangkedjan Fiamma Scarlatta. I Fontanas och foodoras samarbete finns det inga gränser, bara god smak och innovativa idéer.

Genom det virtuella konceptet Fiamma Scarlatta kommer lokala restauranger få möjlighet att bredda sitt utbud med italienska pizzor och utvalda delikatesser. Sortimentet kommer att bestå av sex olika pizzor från Parma i norra Italien samt antipasti, plockmat från Fontanas medelhavsskafferi. Som antipasti erbjuds allt från oliver och ost till kronärtskockor och grillade grönsaker från det svenska familjeföretaget.

– Vi har bjudit in vänner från Italien i det här spännande samarbetet, säger Fontanas vd Loizos Papadopoulos. Vårt fina medelhavsskafferi är som gjort för en fin pizzeria, och när vi hittade trevliga och likasinnade företagare i Parma började vi leta efter ett sätt att få ut deras goda pizzor till hungriga konsumenter. Då träffade vi Foodora, och nu känns det väldigt roligt att kunna starta Fiamma Scarlatta tillsammans!

Fiamma Scarlatta har några föregångare som virtuell restaurangkedja inom foodora kitchens. I Sverige finns bland annat Wing it och Tacotarian, i Norge finns Döneriet och Jackson’s Fried Chicken och i Finland har foodora nyligen lanserat restauranger med Fazer.

– Restaurangbranschen lider hårt under epidemin och detta är ytterligare ett av våra bidrag så de kan stärka sina muskler genom nydanande lösningar. Därför har vi skapat foodora kitchens, en avdelning och ett koncept vars syfte är att dedikerat skapa innovativa virtuella lösningar. Samarbeten är en förutsättning för att skapa förändring. Därför har vi valt att samarbeta med Fontana, som likt oss tänker nytt och jobbar i samma snabba takt, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd foodora Sverige.

Pizzorna och antipastilådorna kommer att kunna beställas från och med vecka 19.