Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang För svenskar är god mat och dryck viktigast för en lyckad resa

För svenskar är god mat och dryck viktigast för en lyckad resa

av Livets Goda

Varje år severar Viking Line fler än fem miljoner resenärer ombord på rederiets fartyg på Östersjön. Just god mat och dryck är överlägset viktigast när man reser på kryssning visar en undersökning bland svenskarna – hela fyra gånger viktigare än låga priser. För att lyckas överträffa resenärernas högt ställda förväntningar på köket krävs både logistisk expertis och gastronomisk känsla.

Ett restaurangkök till havs innebär helt andra förutsättningar och en rad speciella utmaningar jämfört med i land, enligt Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

–  Ombord har vi flera restauranger med olika inriktningar och då personalen roterar på de olika restaurangerna är kraven på kompetensen extra hög. Bufféer kräver noggrann planering för att minska matsvinnet, vilket vi arbetar med genom att exempelvis servera mer i färdiga portioner, säger Janne Lindholm.

Var fjärde svensk svarar att god mat och dryck är viktigast för en lyckad resa eller kryssning. Det är fyra gånger viktigare är exempelvis kriterierna ”billiga priser” och bekvämlighet.

När fartygets menyer bestäms i de olika restaurangerna ombord utgår Viking Line från råvarutillgång, efterfrågan, kundrespons, säsong, och hållbarhet. Olika samarbeten – till exempel tävlingen Årets kock – ger också nya influenser och inspiration.

– Vi arbetar även mycket med lokala råvaror från Sverige, Finland, Åland och Estland, vilket utgör 70 procent av vårt utbud med trogna leverantörer inom Östersjöregionen, berättar Janne Lindholm.

Viking Line är en av Nordens största återförsäljare av vin. Rederiet arrangerar dryckesmässor och har även lanserat eget öl i samarbete med det prisbelönta bryggeriet Rock Paper Scissors Brewing. Dryckerna både i restaurangerna och butikerna ombord är noga utvalda i en process där både passagerare, personal och leverantörer är delaktiga.

– Vi kan se ett fortsatt växande intresse hos våra kunder, speciellt inom vinkategorin där vi satsar stort. Vi har en inarbetad process med ett ambitiöst vinråd som arbetar med att hålla utbudet uppdaterat och attraktivt, med en god relation mellan pris och kvalitet. Vi följer globala trender och försöker alltid erbjuda något nytt och intressant för våra passagerare – och våra kunders feedback ombord är en del av processen i val av drycker, säger Mats Kotka, Head of Retail Operations Viking Line.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Demoskop bland personer mellan 18–80 år mellan 17–27 november 2023. Undersökningen bestod av 1 000 respondenter vardera i Sverige, Finland och Estland.

RELATERAD LÄSNING