Hernö Gin kommer från 1 juli 2025 att ingå i Galateas portfölj med försäljning till våra kunder inom hotell, restaurang, bar och grossist samt de nordiska grannländerna och gränshandeln.
Hernö Gin vidareutvecklar nu sin försäljningsstrategi på den svenska marknaden genom att ta fullt eget ansvar för relationen med Systembolaget. Företaget har sedan länge varit drivande i både marknadsföring och försäljning mot slutkonsument, men väljer nu att formalisera detta genom att själva ta över den operativa försäljningen. Distributionen kommer att hanteras av KGA Logistik.
– Vi vill själva ha kontroll på hur Hernö Gin porträtteras och kommuniceras till slutkonsumenten. Genom att ta ansvar för försäljningen på Systembolaget kan vi säkerställa att varumärket förblir starkt, synligt och konsekvent. Att ta hem arbetet på vår hemmamarknad är ett naturligt steg och ligger helt i linje med vår strategi att stärka vår egen säljorganisation, komma närmare kunden och relationen med marknaden, säger Emma Edfors, vd på Hernö Gin.
Samtidigt inleds ett nytt partnerskap med Galatea som tar ett ansvar för försäljningen inom branschledet (hotell, restaurang, bar och grossist) i Sverige, samt de nordiska grannländerna och gränshandeln.
– Galatea delar våra värderingar, vår syn på kvalitet och vikten av närhet till kunderna. Tillsammans ser vi goda möjligheter att växa på en marknad där upplevelsen kring produkten är central. Med sitt starka nätverk inom branschen är de en viktig partner för vår fortsatta tillväxt inom det här segmentet, säger Emma.
– Från Galatea ser vi med stolthet på möjligheterna i det här nya samarbetet. Hernö Gin delar våra värderingar kring kvalitet och vikten av närhet till kunderna, och vi ser att vi kan bygga ett fint samarbete tillsammans som kommer att sätta produkterna i fokus och därmed växa vår gemensamma affär tillsammans, säger Peter Hafverkorn, affärsområdeschef på Galatea.
Hernö Gin fortsätter att investera i sin svenska närvaro genom upplevelsebaserad varumärkesexponering. Under 2024 tog Hernö Gin Bar i Stockholm emot över 32 000 gäster. Destilleriet i Härnösand lockar årligen ytterligare tusentals besökare och det nyöppnade hotellet i anslutning till destilleriet tillför en ny dimension till besöksupplevelsen samtidigt som det fördjupar kopplingen mellan varumärket och gästen. Parallellt pågår ett arbete med att etablera ytterligare en strategiskt placerad bar, där Köpenhamn och Göteborg är två orter som tidigare kommunicerats.
– Vi utvecklar Hernö Gin med ett tydligt fokus på att vara nära våra kunder och skapa en stark upplevelse kring en produkt i världsklass. För att lyckas med det behöver vi kontroll över hela kedjan, från utveckling och produktion till hur vi möter marknaden. Förändringen vi gör ger oss helt enkelt bättre förutsättningar att driva vår vision fullt ut, säger Emma.