General Harvest återvänder till hyllorna

av Livets Goda

General Harvest är tillbaka. Snusvarumärket General tar tillbaka sitt tobaksnära snus där utvalda basingredienser kombinerat med en traditionell torkningsmetod skapar en upplevelse. I en begränsad upplaga har General sökt sig tillbaka till snusets hjärta för att presentera ett hantverksmässigt snus utan aromer och kryddor.

Snustraditionen i Sverige sträcker sig flera hundra år tillbaka och man använder fortfarande samma grundläggande ingredienser än idag, vilket är en blandning av tobak, salt och vatten. Genom utvalda råvaror och hantverksmässig torkningsmetod satsar General återigen på en produkt där tobakens kvalité får stå i centrum för upplevelsen.

–       General Harvest är en hyllning till kvaliteten hos tobak och ren snusupplevelse. Vi tror att den som väljer snus med omsorg och prioriterar kvalité kommer att uppskatta vårt fokus på noga utvalda råvaror och hantverksmässig torkningsprocess, säger Anna Sandberg och Fred Skeberg, produktutvecklare på Swedish Match.

General Harvest tillverkas av noga utvald råtobak från Syd- och Centralamerika som genomgår en tidskrävande torkningsmetod, kallad Air Curing. Genom att hänga upp tobaken i lador för att naturligt lufttorka i 5–7 veckor ges tobaken sin unika karaktär och arom med toner av torkad frukt, kakao och hö. General Harvest är fri från tillsatta aromer eller kryddor, där basingredienserna i stället fungerar som smaksättare. Produkten lanseras i två versioner: General Harvest Original portion och General Harvest White portion.

–       Efter det engagemang som Sveriges snusare har visat för att få tillbaka General Harvest i sortimentet känns det otroligt roligt att återigen kunna erbjuda en premiumprodukt som både återupplivar snusets traditionella smaker och tar vara på svenska snustraditioner, säger Sophia Bailey, Brand Manager på Swedish Match.

General Harvest finns tillgänglig under en begränsad period på swedishmatch.se och i Swedish Matchs egna butiker i Stockholm, Göteborg, Lund från den 27/2 och i utvalda tobaksbutiker, bensinstationer, 7Eleven, Pressbyrån och Ica-handlare från 13/3. Produkten har ett rekommenderat pris på 52 kronor per dosa