Den japanska knivtillverkaren Global, vars knivar länge använts i svenska och internationella kocktävlingar, är i år officiell leverantör till Årets Kock. Tävlingen som även kallas SM i matlagning avgörs den 17 september.
Global har sedan många år tillbaka ett nära samarbete med Årets Kock och är i år en av de officiella leverantörerna. Tävlingen är Sveriges mest prestigefyllda inom professionell matlagning. Nytt för i år är att det går att följa uppladdningen inför finalen via bland annat talks och poddar. Den så kallade ”Årets Kock Veckan” pågår 11–17 september.
Japanska Global representeras på den svenska marknaden av Sundqvist, ett ”House of brands” med en noga utvald portfölj av premiumvarumärken. Global har funnits hos dem sedan 1990, och har länge varit en favorit bland Sveriges kockelit.
– Globalknivar har använts av svenska kockar i flera decennier. Det här året är inte det första och inte det sista som de ligger i händerna på finalisterna i Årets Kock, så det känns självklart att Global får ta plats som officiell leverantör till tävlingen, säger Sundqvists marknadschef Anna-Karin Boije.
Finalen i Årets Kock avgörs den 17 september på Annexet i Stockholm och sänds på TV4 Play kl 19. Tävlingens final har tidigare utkämpats framför publik, men på grund av pandemin har Årets Kock valt att sända tävlingen digitalt och på så sätt ge fler chans att titta. Finalprogrammet kommer att ledas av matprofilerna Tea Malmegård och Tareq Taylor.
– Matlagningsintresset är stort bland svenska folket, vilket inte minst synts på de stabila och ständigt ökande siffrorna som våra återförsäljare levererat i dessa kristider. Att Årets Kock blir en mer publik tävling med direktsänd final känns därför helt rätt i tiden, säger Sundqvists marknadschef Anna-Karin Boije.